جان کربی، سخن‌گوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد این‌که در صورت عدم موفقیت مذاکرات احیای برجام، آیا گزینه‌ی نظامی جز گزینه‌های بایدن است یا خیر، گفته است که اولویت با راه حل دیپلماتیک است. وی افزوده‌است: “آن‌چه که لوید آستن وزیر دفاع بیان کرد این بود که رییس‌جمهور بایدن گفته […]

جان کربی، سخن‌گوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد این‌که در صورت عدم موفقیت مذاکرات احیای برجام، آیا گزینه‌ی نظامی جز گزینه‌های بایدن است یا خیر، گفته است که اولویت با راه حل دیپلماتیک است. وی افزوده‌است: “آن‌چه که لوید آستن وزیر دفاع بیان کرد این بود که رییس‌جمهور بایدن گفته است که می‌‌خواهد دیپلماسی موفق شود و در صورت شکست، او آماده است تا گزینه‌های دیگر را بررسی کند”.

وی یک‌بار دیگر تاکید کرده است که:ما حضور قدرتمندی در منطقه داریم. ما منافع امنیت ملی در منطقه داریم و وظیفه وزیر دفاع از منافع امنیت ملی است و ما به این کار ادامه خواهیم داد. خود وزیر دفاع خواستار موفقیت دیپلماسی است، حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با وجود یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای آسان‌تر نمی‌شود و معتقد هستیم که دیپلماسی و بازگشت به برجام بهترین راه برای جلوگیری از این نتیجه است.

در همین حال، دیپلمات ارشد اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی انتخاب هیات جدید ایرانی برای انجام مذاکرات ویانا به روزنامه‌ی وال استریت ژورنال گفته ‌است که تمام طرف‌ها در حال تعامل بیشتر بر سر جزییات مذاکرات هستند. این مقام ارشد اتحادیه‌ی اروپا با یادآوری این‌که هفت یا هشت نکته در متن مذاکرات شش دوره‌ی قبلی هنوز به نتیجه‌ی نرسیده، گفته‌ است که متن روز ۲۰ جون به‌طور مشخص زمینه‌ساز کار مشترک است. به گفته‌ی وی، این متن هیچ هیاتی را از ارایه پیشنهاد برای تغییر باز نمی‌دارد. این در حالی‌است که ادامه‌ی دور هفتم مذاکرات ویانا پس از وقفه‌ی چند روزه پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته آغاز شده و موضوع اصلی آن بحث در مورد متن‌های تهیه شده از سوی ایران است.