وزارت امور خارجه‌ی امریکا روز 〈جمعه، ۱۹ قوس〉 دوازده مقام دولتی یوگاندا، چین، بلاروس، بنگله‌دش، سریلانکا و مکسیکو را به‌عنوان ناقضان آشکار حقوق‌بشر معرفی کرد؛ اقدامی که بخشی از تلاش‌های جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا برای القای حقوق‌بشر در سیاست خارجی این کشور است. انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر، […]

وزارت امور خارجه‌ی امریکا روز 〈جمعه، ۱۹ قوس〉 دوازده مقام دولتی یوگاندا، چین، بلاروس، بنگله‌دش، سریلانکا و مکسیکو را به‌عنوان ناقضان آشکار حقوق‌بشر معرفی کرد؛ اقدامی که بخشی از تلاش‌های جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا برای القای حقوق‌بشر در سیاست خارجی این کشور است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی امریکا در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی حقوق‌بشر، بر اراده‌ی دولت رییس‌جمهور بایدن برای پیشبرد احترام به حقوق انسان‌ها تاکید کرد و گفته‌است که این اقدام در کانون سیاست خارجی دولت قرار دارد. در همین حال وزارت مالیه‌ی امریکا چهار مقام برحال و پیشین چین از جمله دو رهبر سیاسی شین ‌ژیانگ را به خاطر مشارکت در نقض گسترده‌ی حقوق‌بشر در فهرست تحریم‌‌های خود افزوده است. افزون بر آن، وزارت مالیه‌ی شرکت تولید هوش مصنوعی سنس تایم گروپ را به خاطر ساختن نرم افزار سافت‌ویر تشخیص چهره برای شناسایی و کنترول اویغورها در شین‌ژیانگ، تحریم کرد. سخن‌گوی سفارت چین در واکنش به این تحریم‌ها امریکا را متهم کرده است که در امور داخلی این کشور مداخله می‌کند. علاوه براین وزارت مالیه‌ی امریکا روز جمعه تحریم‌های گسترده‌ای علیه ۲۵ فرد و نهاد چینی، بنگله‌دیشی، کوریای شمالی، و برمایی نیز اعمال کرد. وزیر خارجه‌ی امریکا با اشاره به جهان کنونی که با نسل کشی، نژادپرستی ، نابرابری‌ها، نقض آزادی بیان، سرکوب و به حاشیه رانده شدن افراد به خاطر نژاد، قومیت، دین، جنسیت،گرایش‌های جنسیتی و هویت مواجه شده است، یادآور شد که اعلامیه‌ای جهانی حقوق‌بشر اهمیت بارز خود را بیش از هر زمانی به نمایش می‌گذارد.