در جریان روز پنجم هفتمین مذاکرات احیایی برجام و پس از گفته‌های آنالنا بربوک، وزیر خارجه‌ی آلمان در مورد برجام، لیز تراس وزیرخارجه‌ی بریتانیا در جریان نشست گروه هفت، در لیورپول، به ایران هشدار داده است که مذاکرات جاری برای احیایی برجام آخرین فرصت برای دست یافتن برای این توافق است. وی از ایران خواسته […]

در جریان روز پنجم هفتمین مذاکرات احیایی برجام و پس از گفته‌های آنالنا بربوک، وزیر خارجه‌ی آلمان در مورد برجام، لیز تراس وزیرخارجه‌ی بریتانیا در جریان نشست گروه هفت، در لیورپول، به ایران هشدار داده است که مذاکرات جاری برای احیایی برجام آخرین فرصت برای دست یافتن برای این توافق است.

وی از ایران خواسته است که در رابطه به این مذاکرات با جدیت عمل کند. وی همپنان افزوده است: این آخرین فرصت برای ایران است تا با یک راه حل جدی برپایه مفاد برجام به پای میز مذاکره بیاید. ما اجازه نخواهیم داد که ایران به سلاح هسته‌‌ای دست یابد. ضروری است که آنها پای میز مذاکره بیایند و در مذاکرات جدی باشند.

در همین حال، علی باقری مذاکره کننده‌ی ارشد ایران در ویانا پس از ملاقات به هیات مذاکره کننده چین و روسیه در صفحه‌ی توییتر خود این ملاقات را ثمر بخش خوانده و نگاشته است که به تعامل فشرده و جدی برای رسیدن به یک توافق خوب ادامه خواهیم داد.

از سویی‌هم، اعضای گروه چهار به علاوه یک بدون حضور داشت ایران به هدف رفع تحریم‌های امریکا علیه ایران جلسه برگزار و تبادل نظر کردند. هم‌چنان میخاییل اولیانوف مذاکره کننده‌ی ارشد روسیه قبل از حضور به این جلسه به خبرنگاران گفته است که برخلاف ادعاهای مطرح شده مذاکرات ویانا به چالش بر نخورده است. وی هم‌چنا بیان داشت که: بزرگترین دست‌ا‌ورد جلسات روزهای اخیر تداوم مذاکرات وین و بازگشت به روال عادی دیپلماتیک است و ایران از این حق برخوردار است که ایده‌های جدیدی را ارایه کند و ما هم وظیفه داریم که آن‌ ها را بررسی کنیم. گفتنی‌‍است که جنرال ایال زامیر فرمانده‌ی ارشد نیروهای دفاعی اسراییل در یک سخن‌رانی در فلوریدا آمریکا گفته است که هر وقت ایران به مرحله‌ی گریز هسته‌‌ای برسد، اسراییل فردای آن روز اقدام عملی علیه تهران انجام خواهد داد. او بیان کرد که: ایران تنها در صورتی تلاش‌های خود برای ساخت بم اتمی را متوقف خواهد کرد که با یک تهدید بازدارنده مواجه شود که امریکا هم قصد و هم توانایی این را دارد که این کار را در مقابل ایران انجام دهد؛ اما اگر چنین نکند، اسراییل توانایی انجام این کار را دارد. این در حالی‌است که نفتالی بنت نخست‌وزیر اسراییل در سفری وارد امارات شده و با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی دیدار می‌‌کند.