کاخ سفید به اظهارات اخیر امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی امارت اسلامی ازبهر آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان واکنش نشان داده است. سخن‌گوی کاخ سفید گفته است که تاکنون هیچ برنامه‌‌ای برای آزاد سازی این ذخایر وجود ندارد. سخن‌گوی کاخ سفید می‌گوید که علت‌‌های گونه‌ گون وجود دارد که دست‌رسی به پول‌های منجمد شده […]

کاخ سفید به اظهارات اخیر امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی امارت اسلامی ازبهر آزاد سازی ذخایر ارزی افغانستان واکنش نشان داده است.

سخن‌گوی کاخ سفید گفته است که تاکنون هیچ برنامه‌‌ای برای آزاد سازی این ذخایر وجود ندارد. سخن‌گوی کاخ سفید می‌گوید که علت‌‌های گونه‌ گون وجود دارد که دست‌رسی به پول‌های منجمد شده را محدود ساخته اند. به گفته‌ی وی، موضوع دعوای قضایی از سوی قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر یکی از دلایل عمده است که این ذخایر ارزی آزاد نخواهد شد.

در روزهای اخیر، ارزش پول افغانی در برابر دالر به گونه‌ی بی‌پیشینه‌ی کاهش یافته است. شورای وزیران امارت اسلامی در جلسه‌ای خواستار اقدامات فوری برای تضمین ثبات افغانی شده است. هم‌زمان، امیرخان متقی، وزیر خارجه‌ی امارت اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از امریکا خواسته است که تحریم‌ها علیه حکومت سرپرست امارت اسلامی را بردارد. جان ساکی، سخن‌گوی کاخ سفید، روز〈دوشنبه، ۲۲ قوس〉 در واکنش به اظهارات وزیر خارجه‌ی امارت اسلامی در نشست خبری هفتگی‌اش، آزادسازی ذخایر بانک مرکزی را پیچیده و چالش ‌برانگیز خوانده است. جان ساکی تاکید کرده که دلایل زیادی وجود دارد که این ذخایر غیرقابل دست‌رس باقی بماند. سخن‌گوی کاخ سفید آزادسازی ذخایر ارزی بانک مرکزی را موضوع بسیار پیچیده توصیف کرد و گفته است که در حال بررسی متفکرانه و هماهنگ با متحدان و شرکای امریکا است. این در حالی‌است که بهای افغانی به صورت بی‌پیشینه در برابر دالر کاهش یافته است. این موضوع سبب افزایش مواد اولیه در کشور شده است و دشوارهایی را برای مردم به وجود آورده است.