آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، هشدار داده که با ادامه‌‍ی بن‌بست جاری در مذاکرات احیای برجام و پیشرفت‌های برنامه‌ی هسته‌‌ای ایران، فرصت بازگشت به توافق بسیار کوتاه‌‌تر می‌شود. او 〈سه‌شنبه، ۳۰ قوس〉 گفت که نمی‌تواند مهلت باقیمانده را دقیقا اندازه‌ گیری کند. وزیر خارجه‌ی آمریکا هم‌چنان بار دیگر تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق، برای […]

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه‌ی آمریکا، هشدار داده که با ادامه‌‍ی بن‌بست جاری در مذاکرات احیای برجام و پیشرفت‌های برنامه‌ی هسته‌‌ای ایران، فرصت بازگشت به توافق بسیار کوتاه‌‌تر می‌شود.

او 〈سه‌شنبه، ۳۰ قوس〉 گفت که نمی‌تواند مهلت باقیمانده را دقیقا اندازه‌ گیری کند. وزیر خارجه‌ی آمریکا هم‌چنان بار دیگر تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق، برای خروج از برجام را از بدترین تصمیمات سیاست خارجی آمریکا در دهه‌ی گذشته توصیف کرد. وی افزود: ″نمی‌خواهم برای فرصت باقی مانده یک محدوده‌ی زمانی تعیین کنم اما باید بگویم فرصت رو به اتمام است و دست‌یابی به مزایای برجام از طریق بازگشت متقابل به پایبندی به این توافق هر روز با پیشرفت‌های ایران در برنامه‌ی هسته‌ای آن مشکل‌تر می‌شود.″ هم‌زمان، رابرت مالی، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا در امور ایران، در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان هشدار داده وگفته است که: ″در آینده‌ای نه چندان دور ما به این نتیجه خواهیم رسید که برجام دیگر وجود ندارد و باید درباره‌ی توافقی کاملا جدید مذاکره کنیم و مسلم است که در این صورت شاهد دوره‌‌ای از تشدید بحران خواهیم شد.″ این مقام ارشد دولت جوبایدن افزوده: ″اگر آنها با سرعت فعلی خود ادامه بدهند، ما فقط چند هفته فرصت داریم، نه بیشتر، در این مرحله، من فکر می‌کنم، نتیجه این خواهد شد که دیگر توافقی برای احیا وجود نخواهد داشت.″ مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از پنج ماه توقف از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی از اوایل ماه جاری شمسی از سر گرفته شد. اما این دور از مذاکرات اخیرا بدون تعیین تاریخ رسمی برای ازسرگیری به پایان رسید. ایران و آمریکا در این گفت‌وگوها به خواسته آیت‌الله علی خامنه‌‌ای مستقیم مذاکره نمی‌‌کنند.