مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که هیات این شرکت در سفر اخیرش به اوزبیکستان و تاجیکستان، قرارداد واردات برق از تاجیکستان را نیز تمدید کرده است. حکمت‌‎الله نورزی، سخن‌گوی شرکت برشنا می‌‌گوید که این شرکت قرارداد تورید برق وارداتی با تاجیکستان را به ارزش ۹۶  میلیون دالر تا پایان سال ۲۰۲۲  تمدید کرده است. بر اساس […]

مسوولان شرکت برشنا می‌گویند که هیات این شرکت در سفر اخیرش به اوزبیکستان و تاجیکستان، قرارداد واردات برق از تاجیکستان را نیز تمدید کرده است.

حکمت‌‎الله نورزی، سخن‌گوی شرکت برشنا می‌‌گوید که این شرکت قرارداد تورید برق وارداتی با تاجیکستان را به ارزش ۹۶  میلیون دالر تا پایان سال ۲۰۲۲  تمدید کرده است. بر اساس این قرارداد، تاجیکستان تا پایان سال روان میلادی، یک ‌و نیم میلیارد کیلووات برق به افغانستان می‌دهد. این در حالی‌است که هیأت شرکت برشنا در سفرش به اوزبیکستان قرارداد برق وارداتی دو میلیارد کیلووات برق به ارزش صد میلیون دالر را تا پایان سال ۲۰۲۲ نیز تمدید کرد.

مسوولان شرکت برق رسانی افغانستان می ‌گویند که با چهار کشور همسایه قرارداد‌های واردات برق را تا پایان سال جاری میلادی امضا کرده اند. حکمت‌الله میوندی سخن‌گوی شرکت برق رسانی افغانستان با ارسال ویدیویی به رسانه‌ها گفته است که در ماه‌های با کشور‌های ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان قرار داد واردات برق را امضا کرده است. به گفته‌ی وی این قرار داد‌ها ۲۸۰  میلیون دالر هزینه برداشته است. سخن‌گوی شرکت برشنا می‌‌گوید که بر اساس این قراردادها دو میلیارد کیلووات برق در ساعت از ازبیکستان، یک ونیم میلیارد کیلووات در ساعت از تاجیکستان، ۸ صد میلیون کیلووات برق در ساعت از ایران و ۱٫۳  میلیون کیلووات در ساعت از ترکمنستان خریداری شده وارد افغانستان می‌شود. به اساس آمار‌های حکومت پیشین ۷۷  درصد برق افغانستان از کشورهای ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌شود.

میزان برق تولیدشده در داخل افغانستان تنها حدود ۱۹ درصد از نیازمندی این کشور را تامین می‌کند. ۴  درصد از تولید داخلی از طریق نیروگاه‌ی حرارتی و انرژی تجدیدپذیر و بقیه نیز در نیروگاه‌های آبی تولید می‌شود.