باوجود رسیدن فصل سرما و هشدارها درباره‌ی احتمال وقوع یک فاجعه‌ی بزرگ انسانی در افغانستان، امریکا هم‌چنان حدود ۱۰ میلیارد دالر از دارایی‌های مردم افغانستان را به بهانه‌ی به قدرت رسیدن امارت اسلامی توقیف کرده است و تاکید دارد که برنامه‌ای برای آزادسازی این پول‌ها ندارد. وزیر خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که کشورش برای […]

باوجود رسیدن فصل سرما و هشدارها درباره‌ی احتمال وقوع یک فاجعه‌ی بزرگ انسانی در افغانستان، امریکا هم‌چنان حدود ۱۰ میلیارد دالر از دارایی‌های مردم افغانستان را به بهانه‌ی به قدرت رسیدن امارت اسلامی توقیف کرده است و تاکید دارد که برنامه‌ای برای آزادسازی این پول‌ها ندارد.

وزیر خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که کشورش برای رسیدگی به وضعیت ناگوار بشری در افغانستان تلاش خواهد کرد. این در حالی‌است که پیش از این نهادهای بین‌المللی نسبت به بروز فاجعه‌ی بشری در افغانستان هشدار داده اند. سازمان ملل متحد هشدار داده است که ۲۴ میلیون تن در افغانستان با خطر قحطی روبه‌رو اند. شماری از معترضان در حمایت از مردم افغانستان با گردهمایی برابر کاخ سفید از دولت آمریکا خواستند تا با آزادسازی دارایی‌های این کشور به قحطی در افغانستان پایان داده شود. اعتراض کنندگان از جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که با مردم افغاستان هم‌کاری کند تا از وقوع یک فاجعه‌ی بشری در این کشور جلوگیری شود. آقای بلینکن تنها به مساله کمک‌های بشری به افغانستان تماس نگرفته است. او در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز گفته است:  ″در۲۰  سال گذشته این اولین‌ بار است که سربازان امریکایی تعطیلات کرسمس و سال نو را در افغانستان سپری نمی‌کنند و ما سومین نسل سربازان امریکایی را برای جنگ کردن و کشته‌ شدن به افغانستان نمی‌فرستیم.″ درهمین حال، شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که مسوولیت فروپاشی حکومت و ارتش ملی و فاجعه‌ی بشری را مسوول سیاست‌های غلط امریکا در قبال افغانستان می‌دانند. این در حالی‌است که نظامیان امریکایی نیمه ‌شب ۸ سنبله سال ۱۴۰۰ خورشیدی از افغانستان خارج شدند. وزارت دفاع امریکا نیز اعلام کرده بود که هم‌زمان با پایان ماموریت تخلیه، در این روند ۱۲۳ هزار غیرنظامی که شامل شهروندان خارجی، افغانستانی‌هایی که با نیروهای آمریکایی کار کرده‌ اند و افراد در معرض خطر، خارج شده ‌اند.