قرار است امروز 〈دوشنبه، ۲۰ جدی〉 گفتوگوهای امنیتی راهبردی روسیه و امریکا آغاز شود. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه‌ی آمریکا ریاست هیات آمریکایی را در گفت‌وگوهای دو جانبه راهبردی با روسیه برعهده خواهد داشت. اما انتونی بلینکین وزیر خارجه‌ی امریکا افزوده است: ″در فضای تشدید تنش و در شرایطی که اسلحه بر سر اوکراین […]

قرار است امروز 〈دوشنبه، ۲۰ جدی〉 گفتوگوهای امنیتی راهبردی روسیه و امریکا آغاز شود. وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه‌ی آمریکا ریاست هیات آمریکایی را در گفت‌وگوهای دو جانبه راهبردی با روسیه برعهده خواهد داشت.

اما انتونی بلینکین وزیر خارجه‌ی امریکا افزوده است: ″در فضای تشدید تنش و در شرایطی که اسلحه بر سر اوکراین قرار دارد، کسب پیشرفت واقعی دشوار است. اما اگر واقعا می‌خواهیم به پیشرفت دست یابیم، باید شاهد کاهش تنش باشیم و روسیه از تهدید کنونی خود علیه اوکراین عقب ‌نشینی ‌کند.″ بلینکن افزوده است که در مذاکرات با روسیه به هرگونه نگرانی مشروع روسیه رسیدگی می‌شود و ایالات متحده آمریکا آماده گفت‌وگو در مورد محدودیت‌های استقرار موشکی و رزمایش‌‌های نظامی در اروپا در مذاکرات این هفته با روسیه بر سر اوکراین است. بلینکن بیان داشت که:ممکن است زمینه‌ها برای تمدید پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان ‌برد با روسیه که دولت ترامپ از این پیمان خارج شد، وجود داشته باشد. که اگر پایبندی به آن متقابل باشد، یعنی روسیه به تعهدات خود عمل کند زمینه‌هایی برای کاهش تنش‌ها، ایجاد شفافیت بیشتر و اعتماد بیشتر به وجود می‌آید که همه اینها نگرانی‌های روسیه را برطرف می‌کنند.″ در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو به مسکو هشدار داده است که در صورت شکست مذاکرات روسیه با ناتو، این ایتلاف نظامی برای یک نبرد جدید کاملا مسلحانه در اروپا آماده است. وی افزود: ″مسکو هم‌زمان با هفته‌ی فشرده‌ی دیپلماسی با هدف گفت‌وگو در مورد تنش بین روسیه و اوکراین، پوشش خصمانه‌ی خود را کنار بگذارد و با غرب هم‌کاری کند در غیر این صورت با اتحاد نیروی دریایی که برای نبرد آماده شده، روبه‌رو خواهد شد.″ این هشدارها به روسیه در حالی انجام می‌شود که وزارت امور خارجه‌ی روسیه ماه گذشته، فهرستی از خواست‌های خود را برای آمریکا و ناتو ارایه ‌کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته بود که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و سطح نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند. همین طور هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند. اما آمریکا تاکنون با هیچ کدام از این درخواست‌ها موافقت نکرده است. و مقام‌های آمریکایی می‌گویند که دولت بایدن مایل است در مورد برخی از نگرانی‌های مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت‌وگو کند.