نشستی به ریاست نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و رییس شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی با محوریت وضعیت قزاقستان برگزار شده بود. رهبران روسیه، تاجیکستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان در این نشست مجازی شرکت کرده بودند. رییس‌جمهور تاجیکستان در این نشست گفته است که بیش از ۶ هزار جنگ‌جو در نزدیکی مرزهای جنوبی […]

نشستی به ریاست نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و رییس شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی با محوریت وضعیت قزاقستان برگزار شده بود.

رهبران روسیه، تاجیکستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان در این نشست مجازی شرکت کرده بودند. رییس‌جمهور تاجیکستان در این نشست گفته است که بیش از ۶ هزار جنگ‌جو در نزدیکی مرزهای جنوبی سازمان پیمان امنیت جمعی در شمال‌شرق افغانستان مستقر هستند.

وی افزوده است:به طور کلی، بر اساس اطلاعات تاجیکستان، بیش از ۴۰ اردوگاه و مرکز آموزش تروریست‌ها در ولایت‌های شمال‌ شرقی افغانستان وجود دارد که بیش از۶ هزار شبه‌نظامی را در خود جای داده است. وضعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان هر روز پیچیده‌تر می‌شود و درگیری‌های درونی نیروهای امارت اسلامی درست در امتداد مرز رخ می‌‌دهد. هفته‌ی گذشته بیش از ۱۱ نیروی امارت در اثر درگیری بین خودی در نزدیکی مرز کشته و ۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

درهمین حال، رییس‌جمهوری قزاقستان گفته است که در عقب خشونت‌های این کشور تندروان خارجی از آسیای مرکزی، افغانستان و شرق میانه قرار داشتند.وی افزود: ″هدف اصلی آشکار بود. بر هم زدن نظم، تخریب تاسیسات دولتی و تصاحب قدرت. این تلاشی برای کودتا بود. تندروان مسلح در عقب اعتراض ‌کنندگان پنهان شده و تلاش کردند قدرت را در دست بگیرند.

این در حالی‌است که نصرالله محمدزاده دبیر شورای امنیت تاجیکستان پیش از این در نشست گفت‌گوی امنیت منطقه‌‌ای در دهلی ‌نو گفته بود که وضعیت در مرز افغانستان و تاجیکستان هم‌چنان دشوار است. امارت اسلامی اما هم‌واره به کشورهای منطقه اطمینان داده است که تهدیدی از افغانستان متوجه هیچ کشوری نخواهد شد.