ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا خروج کشورش از برجام را اشتباه خوانده می‌گوید در نتیجه‌ی آن تصمیم واشنگتن منزوی شد نه ایران. وی افزوده است که حالا در دور هشتم مذاکرات ویانا برای احیای برجام میان ایران و گروه چهار به علاوه یک به پیشرف بیشتر در مذاکرات نیاز است. ند پرایس بیان داشت […]

ند پرایس سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا خروج کشورش از برجام را اشتباه خوانده می‌گوید در نتیجه‌ی آن تصمیم واشنگتن منزوی شد نه ایران.

وی افزوده است که حالا در دور هشتم مذاکرات ویانا برای احیای برجام میان ایران و گروه چهار به علاوه یک به پیشرف بیشتر در مذاکرات نیاز است. ند پرایس بیان داشت که: ″در این دور مذاکرات ویانا صحبت از پیشرفت اندک است. اگر می‌خواهیم در موقعیتی باشیم که برجام را نجات دهیم نیاز داریم به پیشرفتی بیش از اندک دست پیدا کنیم. ما از تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام عمیقا متاسف هستیم به‌دلیل تصمیم نادرست و نسنجیده دولت پیشین امریکا، دولت کنونی بدون این پروتکل‌های نظارتی و تاییدی آغاز به کار کرده است.″ این در حالی‌است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ی ایران غرب را به تعلل در مذاکرات متهم کرده می‌گوید که به نظر می‌رسد غربی‌ها آماده‌ی بازگشت سریع به تعهدات خود نیستند. در همین حال، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه بدون اشاره به این که چه عواملی باعث شده تا مذاکرات ویانا هنوز به نتیجه‌ی مطلوب نرسد، گفته است که: ″مذاکرات جریان دارد اما از نظر ما بسیار کند است. همین کندی امکان دست‌یابی به راه حلی که منافع همه رعایت شود را در زمان بندی واقع بینانه، به خطر می‌اندازد. اکنون به نتیجه رسیدن مذاکرات، فوریت حیاتی دارد. وضعیت جدی است چرا که ایران نسبت به مراحل گذشته در زمینه‌ی فعالیت‌های هسته‌ای پیشرفت بیشتری داشته است.″ با آن که هیات‌های مذاکره کننده از پیشرفت‌ در گفت‌وگوها صحبت می‌کنند، اما گفته می‌شود که هنوز طرح خواسته‌‌های زیاده‌ خواهانه و حتی تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مساله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است.