هم‌زمان با پیشرفت مذاکرات ویانا میان ایران و گروه چهار به علاوه یک، سرگی لاوروف وزیر خارجه‌ی روسیه گفته که با توجه به پیشرفت در مذاکرات هسته‎ای با ایران امیدواریم به زودی به توافق برسیم. وی تاکید کرده که ایران در هم‌کاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید جدی‌تر عمل کند. در همین حال، جوزف […]

هم‌زمان با پیشرفت مذاکرات ویانا میان ایران و گروه چهار به علاوه یک، سرگی لاوروف وزیر خارجه‌ی روسیه گفته که با توجه به پیشرفت در مذاکرات هسته‎ای با ایران امیدواریم به زودی به توافق برسیم.

وی تاکید کرده که ایران در هم‌کاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید جدی‌تر عمل کند. در همین حال، جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا نیز از رسیدن به توافق هسته‌ای ایران ظرف چند هفته‌ی آینده ابراز خوش‌بینی کرده است. اما مایک پمپیو وزیر خارجه‌ی دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا با دفاع از خروج کشورش از برجام ادعا دارد که دولت کنونی آمریکا درحال التماس ایران برای ورود به توافقی دیگر است که از خطر بزرگ دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری نمی‌کند. این در حالی‌است که ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران روز گذشته در تویتی نوشته است با آن که پیگیری برای رفع تحریم‌ها دستور کار جدی ایران است، اما در همین شرایط تحریم، فروش نفت ایران به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی وجود ندارد و درآمد حاصل از آن نیز در حال بازگشت به این کشور است که این خود مساله اهرم فشار غربی‌ها در مذاکرات را خنثی کرده و ابتکار عمل را به دست دیپلمات‌های ایرانی داده است.