جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید ادعا کرده است که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه با استقرار هزاران سرباز در مرزهای اوکراین از جمله انتقال نیرو به بلاروس بحران کنونی میان روسیه و اوکراین را ایجاد کرده است. وی افزوده است که هیچ گزینه‌ای از جمله محروم شدن روسیه از دست‌رسی به شبکه‌ی مالی سویفت، کنار گذاشته […]

جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید ادعا کرده است که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه با استقرار هزاران سرباز در مرزهای اوکراین از جمله انتقال نیرو به بلاروس بحران کنونی میان روسیه و اوکراین را ایجاد کرده است.

وی افزوده است که هیچ گزینه‌ای از جمله محروم شدن روسیه از دست‌رسی به شبکه‌ی مالی سویفت، کنار گذاشته نشده است.

دی بیان داشت: “این وضعیت بسیار خطرناک است، اکنون در وضعیت بد قرار داریم زیرا روسیه می‌تواند در هر مقطعی به اوکراین حمله کند، باید بگویم اگر روس‌ها مسیر دیپلماتیک را انتخاب نکنند، با عواقب و پیامد‌های شدید مواجه خواهند شد.

در همین حال، انالنا بائربوک وزیر خارجه‌ی آلمان گفته است که دولت فدرال، موضوع استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین را با دقت دنبال می‌‌کند و دشوار است که آن را یک تهدید تلقی نکند. همین طور وزیر دفاع انگلیس به پارلمان این کشور گفته است که تصمیم دارد که سیستم‌های تسلیحات دفاعی ضد زرهی سبک را به اوکراین اربه کند.

وی افزود: “اولین محموله‌ی سلاح‌‌های ضد تانک انگلیس را به اوکراین تحویل داده‌ایم گروه کوچکی از پرسنل نظامی ما نیز در مدت کوتاه‌ی آموزش‌های لازم را به ارتش اوکراین ارایه خواهند کرد. اما سرگی لاوروف وزیر خارجه‌ی روسیه با ابراز خوش‌بینی گفته است که می‌تواند تحت شرایطی به مذاکرات چهارگانه ادامه دهد. همین طور سفارت روسیه در آمریکا هم تصریح کرده که اگر مقام‌های آمریکایی متعهد به حل ‌وفصل مناقشه‌ی داخلی از طریق ابزار دیپلماتیک هستند، باید طرح‌ها برای انتقال تسلیحات بیشتر به اوکراین را کنار بگذارند. وی افزود: “توافق مینسک دوجانبه است و زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین نیز باید به این توافق پای‌ بند بماند. ما تلاش‌ برای معرفی روسیه به‌عنوان طرف درگیری را نمی‌‌پذیریم.این در حالی‌است که دبیر کل ناتو روسیه را متهم کرد که تلاش می‌کند با راه‌کارهای مختلف اوکراین را بی‌اعتبار کند. و تاکید دارد که در صورت تشدید تنش‌ها در اروپا ناتو آماده است در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی نیرو را آماده کند.