انتونی بلینکن وزیر خارجه‌ی امریکا در یک کنفرانس ویدیویی با مارتین گریفتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های بشری و پیتر موریر رییس کمیته‌ی بین‌‌‎المللی صلیب سرخ، از آنان خواست که روند کمک رسانی به شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان، سریع‌تر شود. بلینکن با یاد آوری از کمک بیش از ۳۸۰  میلیون دالری امریکا برای نیازمندان […]

انتونی بلینکن وزیر خارجه‌ی امریکا در یک کنفرانس ویدیویی با مارتین گریفتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های بشری و پیتر موریر رییس کمیته‌ی بین‌‌‎المللی صلیب سرخ، از آنان خواست که روند کمک رسانی به شهروندان آسیب‌پذیر افغانستان، سریع‌تر شود.

بلینکن با یاد آوری از کمک بیش از ۳۸۰  میلیون دالری امریکا برای نیازمندان در افغانستان گفته که این کمک‌ها از سوی موسسات بین‌المللی برای فراهم کردن مهم‌ترین نیازمندی‌ها مصرف خواهد شد. وزیر خارجه‌ی امریکا هم‌چنان با معاون سرمنشی سازمان ملل متحد و رئیس کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در مورد محافظت و حمایت از اداره‌های کمک‌رسانی در افغانستان گفت‌وگو کرده است. وی افزود: “وضعیت بشری در حال حاضر در افغانستان نگران کننده است. روند کمک‌های بشری به مردم افغانستان باید تسریع شود. باید اطمینان حاصل شود که کمک‌‌ها به مردم نیازمند در افغانستان می‌رسد.

سازمان ملل متحد هفته‌ی گذشته گفت که برای کمک با نیازمندان افغانستان در سال ۲۰۲۲ به ۵ میلیارد دالر نیاز دارد. درهمین حال، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین تاکید کرد امارت اسلامی برای به‌رسمیت شناخته شدن باید به انتظارات جامعه‌ی بین‌المللی پاسخ دهد و یک ساختار فراگیر ایجاد کند. وی بیان داشت:ما از زمان تاسیس دولت موقت افغانستان متذکر شدیم که آن‌ها بطور فعال در تبادلات بین‌‌المللی شرکت کرده و تعداد کمی از کشورها به شیوه‌‌های عمل‌گرایانه با طرف افغان گفت‌وگو کرده‌اند. ما امیدواریم که امارت اسلامی بیشتر به انتظارات جامعه‌ی بین‌المللی پاسخ دهد، یک ساختار سیاسی باز و فراگیر ایجاد کند، سیاست‌‌های داخلی و خارجی معتدل و محتاطانه اتخاذ کند، قاطعانه با انواع نیروهای تروریستی مبارزه کند، با روابط دوستانه زندگی کند.”

این در حالی‌است که اتحادیه‌ی اروپا بسته‌ی جدید کمک با افغانستان را اعلام کرده است. این کمک که بیش از ۲۸۸ میلیون یورو است، برای نیازمندان در افغانستان و پروژه‌‌های مختلف در بخش صحت و معارف مصرف خواهد شد. اتحادیه‌ی اروپا در خبرنامه‌ای که شب گذشته منتشر کرد، گفته است که این کمک از طریق صندوق کودکان ملل متحد، کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناه‌ندگان، اداره‌ی توسعه‌‌ای ملل متحد، سازمان جهانی صحت و برنامه‌ی جهانی غذا با مستحقین و نیازمندان شریک ساخته خواهد شد.