جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید در باره‌ی برنامه‌ی جوبایدن برای خروج شهروندانش از اوکراین گفته است که امریکا درحال حاضر در مورد احتمال حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین آگاهی داده است. وی افزوده است: “ما ارزیابی و برنامه‌ریزی دقیق اضطراری را انجام می‌دهیم، همانطور که همیشه در هر وضعیت امنیتی در کشورهای مختلف جهان این […]

جن ساکی سخن‌گوی کاخ سفید در باره‌ی برنامه‌ی جوبایدن برای خروج شهروندانش از اوکراین گفته است که امریکا درحال حاضر در مورد احتمال حمله‌ی نظامی روسیه به اوکراین آگاهی داده است.

وی افزوده است: “ما ارزیابی و برنامه‌ریزی دقیق اضطراری را انجام می‌دهیم، همانطور که همیشه در هر وضعیت امنیتی در کشورهای مختلف جهان این کار را انجام داده‌ایم.” در همین حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه‌ی آمریکا نیز به روسیه هشدار داده است که هرگونه ورود روسیه به اوکراین با پاسخ سریع مواجه خواهد شد. وی بیان داشت: “به روسیه با صراحت گفته‌ایم که هرگونه ورود نیروهای روسی به سرزمین‌های اوکراین با پاسخی سریع، شدید و متحد روبرو خواهد شد.”

در واکنش به هشدارها و موضع‌گیری امریکا، سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه گفته است که روسیه خواهان آغاز مناقشه نیست و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند همین گونه قصد تهاجم به کشورهای دیگر را ندارد. اما به آمریکا هشدار داده، در صورتی که پاسخ واشنگتن به پیشنهاد‌ها در مورد ضمانت‌های امنیتی روسیه غیرقابل قبول باشد، کشورش تصمیم‌های سیاسی بسیار جدی خواهد گرفت. وی بیان داشت: “تا زمانی که پاسخ رسمی آمریکا و ناتو در مورد پیشنهاد‌های امنیتی روسیه اعلام نشده، روسیه درباره اقدامات احتمالی مسکو سخن نمی‌گوید. اما اگر پاسخ به پیشنهادات امنیتی ما ناامید کننده باشد، روسیه مجبور می‌شود تصمیم سیاسی بسیار جدی بگیرد.” این در حالی‌است که ولادیمیر زلنسکی رییس‌‌جمهوری اوکراین در واکنش به اظهارات جوبایدن رییس‌‌جمهوری آمریکا در مورد حمله‌ی احتمالی روسیه به اوکراین و اشاره‌ی او به واکنش کم‌ترغرب به تهاجم کوچک مسکو به کیف، گفته است که قدرت‌‌های بزرگ باید بدانند که هیچ تهاجم کوچک و ملت‌های کوچکی وجود ندارد.