شاه‌محرابی، عضو پیشین شورای عالی بانک مرکزی می‌گوید، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و امریکا می‌‌تواند مانع آن شود. او در مقاله‌ای که به الجزیره فرستاده، نوشته است که افغانستان با یکی از حادترین بحران‌ها مواجه است و پادزهر این بحران در نیویارک قفل شده است. اشاره‌ی آقای محرابی به ۹ میلیار دالر دارایی […]

شاه‌محرابی، عضو پیشین شورای عالی بانک مرکزی می‌گوید، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است و امریکا می‌‌تواند مانع آن شود.

او در مقاله‌ای که به الجزیره فرستاده، نوشته است که افغانستان با یکی از حادترین بحران‌ها مواجه است و پادزهر این بحران در نیویارک قفل شده است. اشاره‌ی آقای محرابی به ۹ میلیار دالر دارایی بانک مرکزی است که پس از تسلط امارت اسلامی بر کابل، توسط امریکا منجمد شد. محرابی نوشته است که مسدودشدن این مقدار پول، وضعیت اقتصادی افغانستان را رو به وخامت کرده و مردم این کشور به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی، به ‌طور فزاینده‌ای قادر به خرید کالاهای اساسی نیستند. او پیشنهاد کرده است که امریکا به بانک مرکزی افغانستان اجازه‌ی دست‌رسی محدود، نظارت‌شده و مشروط به ۱۵۰ میلیون دالر در ماه از ذخایر خارجی افغانستان را بدهد. به گفته‌ی محرابی، این سیاست بانک مرکزی افغانستان را برای حفظ ثبات قیمت و جلوگیری از بحران قریب‌الوقوع کمک می‌کند.