لیز تراس وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا ادعا کرده که احتمال حمله‌ی روسیه به اوکراین بسیار زیاد است. اما می‌‌گوید به اوکراین نیرو اعزام نخواهد شد؛ بلکه لندن تنها نیازهای دفاعی اوکراین را تامین می‌کند. وی افزود: “پشتبانی ما از نیروهای اوکراین در زمینه‌های اطلاعات، سایبری و سلاح‌‌های دفاعی می‌باشد. در کنار این لندن از طریق […]

لیز تراس وزیر امور خارجه‌ی بریتانیا ادعا کرده که احتمال حمله‌ی روسیه به اوکراین بسیار زیاد است. اما می‌‌گوید به اوکراین نیرو اعزام نخواهد شد؛ بلکه لندن تنها نیازهای دفاعی اوکراین را تامین می‌کند.

وی افزود:پشتبانی ما از نیروهای اوکراین در زمینه‌های اطلاعات، سایبری و سلاح‌‌های دفاعی می‌باشد. در کنار این لندن از طریق دیپلماسی، تلاش می‌کند تا روسیه را از حمله به واکراین منصرف سازد”.

هم‌زمان با این سفیر آمریکا در سازمان ملل ادعا کرده که هدف روسیه از استقرار بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در مرزهای اوکراین، به کارگیری آن‌ها است. همین طور ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز با تکرار این که روسیه قصد حمله‌ی تمام عیار به اوکراین را دارد گفته است که این حمله می‌‌تواند شامل عملیات سایبری یا زمینه ‌سازی برای کودتا در اوکراین باشد و غرب باید برای چنین سناریویی آماده شود.

دبیرکل ناتو بیان داشت:ناتو آماده‌ی مشارکت در گفت‌وگوها است، اما اگر روسیه رویا رویی مسلحانه را انتخاب کند آماده‌ی پاسخ‌گویی هستیم. با این حال قصد نداریم نظامیان آماده جنگ را در اوکراین مستقر کنیم.

در همین حال، سفیر اوکراین در آمریکا نیز هشدار داده که اگر کشورش مورد حمله‌ی نیروهای نظامی روسیه قرار گیرد، دیگر هیچ کس در امان نخواهد بود. وی گفته است که ما نمی‌خواهیم بخشی از امپراتوری روسیه باشیم، بلکه می‌خواهیم حاکمیت داشته باشیم و برای استقلال خود می‌جنگ‌یم. مسکو هم در واکنش بار دیگر گفته است که قصد حمله به اوکراین را ندارد؛ اما افزوده که نمی‌گذارد منافع روسیه نادیده گرفته شود.

سفیر اوکراین در آمریکا افزوده است: “دلیل این‌که پوتین به ما حمله کرد این نبود که او اوکراین را می‌خواهد، بلکه دلیل حمله‌ی وی به ما این‌است که ما دموکراسی را انتخاب کرده‌ایم و آرزوهای آتلانتیک و اروپایی داریم.

وزیر خارجه روسیه افزود: “تا آنجا که به فدراسیون روسیه بستگی دارد، جنگی رخ نخواهد داد. ما خواهان جنگ نیستیم. اما اجازه نخواهیم داد منافع‌ مان گستاخانه پایمال و نادیده گرفته شود.

مسکو هم‌چنان هشدار داده که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی روسیه است و این حق را برای خود محفوظ می دارد که نیروها را به خواست خودش در قلم‌رو مستقل خود جابجا کند.