ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران گفته است که همسایگان افغانستان باید به همه مردم و گروه‌های قومیتی این کشور کمک کنند تا حکومت فراگیر مردمی در افغانستان ایجاد شود. رییسی این اظهارات را روز 〈دوشنبه، ۳ حوت〉 در نشست خبری مشترک با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دوحه مطرح کرده است. […]

ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران گفته است که همسایگان افغانستان باید به همه مردم و گروه‌های قومیتی این کشور کمک کنند تا حکومت فراگیر مردمی در افغانستان ایجاد شود.

رییسی این اظهارات را روز 〈دوشنبه، ۳ حوت〉 در نشست خبری مشترک با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دوحه مطرح کرده است. آقای رییسی تاکید کرده است که اگر حکومت فراگیر در افغانستان شکل نگیرد، ناامنی در این کشور ادامه خواهد یافت.: “کشورهای همسایه باید به همه مردم و گروه‌های قومیتی کمک کنند تا حکومت فراگیر مردمی در افغانستان ایجاد شود؛ در غیر این صورت ناامنی به این کشور مظلوم باز خواهد گشت.

رییسی افزوده است که با امیر قطر درباره‌ی‌ مسایل منطقه‌ای، از جمله مبارزه با تروریزم، وضعیت افغانستان و قاچاق مواد مخدر تبادل نظر کرده است. او اضافه کرده است که مبارزه با تروریزم و اشکال آن یکی از اولویت‌های تهران و دوحه است. پیش از این هم مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌اند. مقام‌های امارت اسلامی اما می‌گویند که حکومت سرپرست فراگیر است از تمام اقوام کشور نمایندگی می‌کند.

درهمین حال، میخائیل بوگدانوف معاون وزیر امور خارجه‌ی روسیه در نشست خاورمیانه در باشگاه گفت‌وگوی بین‌المللی والدای، بر تشکیل حکومت با مشارکت تمام نیروهای سیاسی در افغانستان تاکید کرده و گفته که روسیه در حال حاضر در مورد به‌‍رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی صحبت نمی‌کند. : “هیچ صحبتی در مورد به‌رسمیت شناختن جنبش طالبان توسط روسیه وجود ندارد. مسکو طرفدار ایجاد رهبری ایتلافی در افغانستان با مشارکت تمام نیروهای سیاسی این کشور است. پیش از این برخی از مقام‌های امارت اسلامی گفته اند که اگر هدف از فراگیربودن دولت، شمولیت مقام‌های حکومت پیشین باشد، این کار ممکن نیست. این در حالی‌است که قرار است شوکت میرزایف رییس‌جمهور اوزبیکستان و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان در مورد افغانستان گفت‌وگو کنند. رسانه‌های اوزبیکستانی گفته اند که محور گفت‌وگوهای رهبران دو کشور وضعیت افغانستان و آمادگی‌ها برای برگزاری نشست وزیران خارجه‌ی سازمان هم‌کاری اسلامی است. این رسانه‌‌ها تاکید کرده‌اند که در گفت‌وگوها میان رهبران پاکستان و اوزبیکستان راه‌‌های جلوگیری از بحران انسانی و وضعیت اقتصادی افغانستان نیز به بحث گرفته خواهد شد.