در حاشیه‌ی نشست آنتالیا، مولود چاووش ‌اوغلو وزیر امور خارجه‌ی ترکیه در باره‌ی وضعیت اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه چهار به علاوه یک گفته که حصول توافق کامل در مذاکرات احیای برجام به نفع تمامی طرف‌ها خواهد بود. وزیر امور خارجه ترکیه گفته است: ″ماه گذشته احتمال توافق در مذاکرات هسته‌‌ای ایران و کشورهای […]

در حاشیه‌ی نشست آنتالیا، مولود چاووش ‌اوغلو وزیر امور خارجه‌ی ترکیه در باره‌ی وضعیت اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه چهار به علاوه یک گفته که حصول توافق کامل در مذاکرات احیای برجام به نفع تمامی طرف‌ها خواهد بود.

وزیر امور خارجه ترکیه گفته است: ″ماه گذشته احتمال توافق در مذاکرات هسته‌‌ای ایران و کشورهای چهار بر علاوه یک حدود ۹۵  درصد بود که تا هفته‌ی پیش از مجمع دیپلماسی آنتالیا به ۹۹ درصد رسید. اما گفته می‌شود روسیه رویکرد منفی در پیش‌ گرفته است. امیدواریم که این رویکرد ادامه نیابد در صورت حصول توافق، این موضوع به نفع تمامی طرف‌ها از جمله روسیه خواهد بود.

در همین حال، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران در توییتی از پابند ماندن ایران به توافق هسته‌ای برجام تا زمان تامین خواسته‌های قانونی و منطقی کشورش خبر داده، و تاکید کرده که همه مقام‌های ایران برای حفظ منافع ملی تلاش دارند.

دبیر شورای امنیت ملی ایران افزوده است: ″همه ارکان کشور فارغ از فضاسازی‌های هدفمند داخلی و خارجی صرفا برای حفظ و ارتقاء منافع ملی تلاش می‌‌کنند. تا زمان تامین مطالبات قانونی و منطقی خود و دست‌یابی به «توافق قوی» در مذاکرات وین باقی خواهیم ماند.

هم‌زمان با این حمید رضا آصفی سخن‌گوی پیشین وزارت امور خارجه‌ی ایران، امریکا را به فرافگنی در روند مذاکرات احیای برجام متهم کرده می‌گوید واشنگتن آنچه را در دور گذشته مذاکرات پذیرفته بود در این دور گفت‌وگوها به آن عمل نکرده است: ″اگر آمریکا به تعهدات خود عمل کند توافق قابل وصول است. آمریکایی ‌ها در این دور از مذاکرات عملاً به چیزهایی که در دور قبل پذیرفته بودند، متعهد نشدند؛ برخی از این موضوعات در ارتباط با تحریم ‌ها و بعضی در ارتباط با تضمین‌ ها بود.″

این در حالی‌ست که جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا روز جمعه گفت که مذاکرات ویانا به‌‌دلیل برخی فاکتورهای خارجی نیازمند توقف است. وی تصریح کرد که متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. اما منابع نزدیک به مذاکره ‌کنندگان ایرانی تاکید می‌کنند که هیچ متنی نهایی نشده است و هنوز سه مورد اصلی و فرعی روی میز باقی مانده است.