تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان از خواست‌های اصلی جامعه‌ی جهانی برای به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست امارت اسلامی است. جامعه‌ی جهانی به ویژه امریکا تاکید کرده تازمانی که حکومت همه‌شمول و فراگیر در افغانستان شکل نگیرد و امارت اسلامی به حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان احترام نکنند، حکومت آنان را به‌رسمیت نمی‌شناسد. درتازه‌ترین مورد وانگ یی […]

تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان از خواست‌های اصلی جامعه‌ی جهانی برای به‌رسمیت شناختن حکومت سرپرست امارت اسلامی است.

جامعه‌ی جهانی به ویژه امریکا تاکید کرده تازمانی که حکومت همه‌شمول و فراگیر در افغانستان شکل نگیرد و امارت اسلامی به حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان احترام نکنند، حکومت آنان را به‌رسمیت نمی‌شناسد. درتازه‌ترین مورد وانگ یی وزیر امور خارجه‌ی چین می‌گوید که کشورش از دست‌یابی به حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند. وزیر خارجه‌ی چین در نشست افتتاحیه‌ی اجلاس وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌‌آباد گفت که به انتخاب مردم افغانستان احترام دارد و فصل جدیدی را در بازسازی صلح‌آمیز با افغانستان باز خواهد کرد. وزیر خارجه‌ی چین هم‌چنان روابط بین چین و جهان اسلام را تعامل متقابل و برد – برد توصیف کرد و گفت که تاکنون با ۵۴  کشور اسلامی سند همکاری امضا کرده و در قالب ۶ صد پروژه ۴۰۰ میلیارد دالر سرمایه‌ گذاری کرده است. او ابتکار “یک کمربند و یک جاده” را پل و پیوندی برای توسعه و شکوفایی چین و کشورهای اسلامی عنوان کرده است.

درهمین حال، نماینده‌ی امریکا برای زنان افغانستان می‌گوید که اعضای سازمان همکاری اسلامی باید بر حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان تمرکز کنند. رینا امیری، در توییتی گفته است که با توجه به این‌ که افغانستان در محور بحث چهل‌وهشتمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی است، اعضای این سازمان باید بر حقوق‌بشر و‌ مشارکت زنان در تمام عرصه‌های زندگی تمرکز کنند.

گفتنی‌است که چهل‌وهشتمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به میزبانی پاکستان و با محوریت افغانستان از دو روز به این‌ سو برگزار شده است.