در حالی که قرار است مذاکرات صلح میان مسکو و کیف در هفته‌ی جاری در ترکیه برگزار شود، ولادیمیر زیلنسکی رییس‌جمهور اوکراین بر تمامیت‌ارضی کشورش پافشار کرده است. این در حالی‌است که پیش از این زلنسکی گفته بود که حکومتش مایل است تا در مورد بی‌طرفی اوکراین و وضعیت منطقه‌ی دونباس به‌عنوان بخشی از یک […]

در حالی که قرار است مذاکرات صلح میان مسکو و کیف در هفته‌ی جاری در ترکیه برگزار شود، ولادیمیر زیلنسکی رییس‌جمهور اوکراین بر تمامیت‌ارضی کشورش پافشار کرده است.

این در حالی‌است که پیش از این زلنسکی گفته بود که حکومتش مایل است تا در مورد بی‌طرفی اوکراین و وضعیت منطقه‌ی دونباس به‌عنوان بخشی از یک توافق صلح با روسیه سازش کند: ″مردم اوکراین باید بداند در مذاکراتی که قرار است با هیات روسی در استانبول ترکیه صورت بگیرد، تمامیت‌ارضی اوکراین در اولویت ما قرار دارد.″

هم‌زمان با این آنتونی بلینکن وزیر خارجه‌ی آمریکا در سفرش به اسراییل با مقام‌های اسراییلی و فلسطینی در مورد جنگ روسیه- اوکراین گفت‌وگو کرده است. دفتر نفتالی بنت نخست‌وزیر اسراییل در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که طرفین در این دیدار در مورد تلاش‌های اسراییل برای میانجی‌گری جهت پایان دادن به جنگ روسیه علیه اوکراین صحبت کردند. بلینکن هم در جریان سخن‌رانی با همتای اسراییلی‌اش گفته است که امریکا از هر وجب خاک کشورهای عضو ناتو دفاع می‌کند و به پشتی‌بانی از اوکراین ادامه می‌‌دهد: ″ما راهبردی برای تغییر نظام سیاسی روسیه نداریم و این تصمیمی‌ است که توسط ملت این کشور اتخاذ می‌شود. راهبردی که واشنگتن آن را دنبال می‌کند؛ حمایت از اوکراین و تجهیز آن به تجهیزات نظامی لازم برای دفاع از خودش دربرابر حمله‌ی روسیه و هم‌چنین تقویت جناح شرقی ناتو است. می‌خواهم بگویم آمریکا نمی‌‌خواهد که اسراییل راهِ برای روسیه در راستای دور زدن تحریم‌های غرب علیه این کشور باشد.

در حالی که قطر مخالف هرگونه اقدام تجاوزکارانه یا استفاده از زور علیه یک کشور مستقل است، اما اکنون دیده می‌شود که در نبرد روسیه- اوکراین کانال‌های ارتباطی خود را با همه طرف‌ها باز نگهداشته است. زیرا شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه‌ی قطر در حاشیه‌ی نشست دوحه گفته است که روسیه مایل به مذاکره در مورد خواسته‌هایش با اوکراین است: ″آنچه من از گفت‌وگو با همتای خود در روسیه درک کرده‌ام این است که آن‌‌ها مایل‌اند در مورد خواسته‌های خود گفت‌وگو کنند. تصمیم‌‌گیری در خصوص پذیرش یا مخالفت با این خواسته ‌ها بر عهده دولت و مردم اوکراین است. ما باید بر وضع آتش بس، ایجاد دهلیزهای بشردوستانه و ارسال کمک‌‌های انسان دوستانه به اوکراین تمرکز کنیم.

این در حالی‌است که معاون نخست‌وزیر اوکراین نیروهای روسیه را به اقدامات غیر مسوولانه در اطراف نیروگاه هسته‌‌ای چرنوبیل متهم کرده می‌گوید که این اقدام جان میلیون‌ها تن را در سراسر اروپا به خطر می‌اندازد.