وزارت امور خارجه‌ی چین اعلام کرد که سومین دور نشست همسایه‌گان افغانستان به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در بجینگ برگزار می‌‌شود. از امیرخان متقی، وزیر خارجه‌ی طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است. وانگ ونبین، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین، در یک نشست خبری گفت که چین انتظار دارد، این نشست سبب حمایت […]

وزارت امور خارجه‌ی چین اعلام کرد که سومین دور نشست همسایه‌گان افغانستان به روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در بجینگ برگزار می‌‌شود.

از امیرخان متقی، وزیر خارجه‌ی طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است. وانگ ونبین، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین، در یک نشست خبری گفت که چین انتظار دارد، این نشست سبب حمایت بیش‌تر جامعه‌ی جهانی از افغانستان شود و هم‌چنین جامعه‌ی بین‌المللی از امریکا بخواهد که مسوولیت اصلی بازسازی اقتصاد افغانستان را به صورت واقعی به دوش بکشد:

افغانستان در یک مرحله‌ی حساس قرار دارد و شهروندان این کشور با مشکلات متعدد داخلی و خارجی روبه‌رو اند و به کمک و حمایت جهانیان نیاز دارند. وضعیت افغانستان اکنون در حال گذار از هرج‌ومرج به نظم است و مردم افغانستان با چالش‌های متعددی داخلی و خارجی روبه‌رو هستند که نیاز به حمایت و کمک بیشتر را برجسته می‌‌کند.

وانگ ونبین هم‌چنان تاکید کرد که چین و همسایه‌های افغانستان تلاش می‌کنند تا یک ساختار سیاسی باز و فراگیر در این کشور ایجاد شود. به گفته‌ی وی در این نشست در باره‌ی راه‌های دست‌یابی به ثبات در افغانستان و حمایت از مردم این کشور نیز رایزنی صورت خواهد گرفت:چین از جامعه‌ی جهانی انتظار دارد حمایت بیشتری از افغانستان کند. از امریکا می‌خواهیم که مسوولیت اصلی بازسازی اقتصادی افغانستان را به عهده گیرد.

نشست این هفته کشورهای همسایه افغانستان در چین به دنبال سفر غیرمنتظره وانگ یی، وزیر امور خارجه‌ی چین به کابل صورت می‌گیرد. پاکستان در سپتمبر ۲۰۲۱ ریاست نخستین نشست این گروه را برعهده داشت که به صورت مجازی برگزار شد.دومین نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای همسایه افغانستان در اکتبر سال گذشته میلادی به میزبانی تهران برگزار شد. نمایند‌گان پاکستان، ایران، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و اوزبیکستان در سومین دور نشست همسایه‌ گان افغانستان شرکت می‌کنند.