وزیران خارجه‌ی کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، اوزبیکستان، پاکستان و چین به همراه وزیر عدلیه تاجیکستان در این نشست شرکت کردند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی‌ ایران که در این نشست گفته است که کشورهای منطقه تلاش کنند تا افغانستان بار دیگر به صحنه‌ درگیری و کشمکش‌های سیاسی و نظامی بدل نشود. به ‌گفته‌ی‌ او، لازم […]

وزیران خارجه‌ی کشورهای ایران، روسیه، ترکمنستان، اوزبیکستان، پاکستان و چین به همراه وزیر عدلیه تاجیکستان در این نشست شرکت کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی‌ ایران که در این نشست گفته است که کشورهای منطقه تلاش کنند تا افغانستان بار دیگر به صحنه‌ درگیری و کشمکش‌های سیاسی و نظامی بدل نشود. به ‌گفته‌ی‌ او، لازم است همسایگان افغانستان و کشورهای دوست، سازوکارهای لازم را برای هم‌کاری با یک‌دیگر در بازسازی و توسعه افغانستان تعریف کرده و هم‌کاری‌های خود را گسترش دهند.

وزیر خارجه‌ی ایران تصریح کرده است که هنوز وعده‌ی اصلی سیاسی برای تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان محقق نشده است. او از حکومت سرپرست امارت اسلامی خواسته است که در این زمینه اقدامات عملی‌تر انجام دهد.

درهمین حال، شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در بیانیه‌ای در این نشست گفته است که صلح‌وثبات در این کشور به نفع کشورهای منطقه و جهان است. هوا چون اینگ، سخن‌گوی وزارت خارجه‌‌ی چین در رشته تویتی به نقل از گفته‌های شی جین پینگ نوشته است که یک افغانستان صلح‌‌آمیز، باثبات، در حال توسعه و مرفه، آرزوی همه مردم افغانستان است. هم‌چنین در راستای منافع مشترک کشورهای منطقه و جامعه‌ی بین‌المللی است.

این در حالی‌است که وانگ یی وزیر خارجه‌ی چین در نشست کشورهای همسایه افغانستان در تونشی چین بر مقابله با گروه‌های تروریستی در افغانستان تاکید کرده و افزوده است که امریکا منابعی که از افغانستان  گرفته را باید برگرداند. وی تاکید کرده است که باید با همه گروه‌های تروریستی در افغانستان از جمله داعش مقابله شود تا افغانستان پناهگاه امنی برای تروریست‌ها مبدل نشود.