از بسته مکتب‌های دختران بیش از ۲۰۰ روزمی‌گذرد؛ اما هنوزهم دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند. ندپرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که مسدود ماندن مکتب‌های دختران خلاف وعده‌‌های امارت اسلامی است. وی گفته است که بسته ماندن مکتب‌ها از سوی امارت اسلامی باعث ناامیدی  میلیون‌ها شهروند افغاستان […]

 

از بسته مکتب‌های دختران بیش از ۲۰۰ روزمی‌گذرد؛ اما هنوزهم دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند. ندپرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفته است که مسدود ماندن مکتب‌های دختران خلاف وعده‌‌های امارت اسلامی است. وی گفته است که بسته ماندن مکتب‌ها از سوی امارت اسلامی باعث ناامیدی  میلیون‌ها شهروند افغاستان شده است:در صورت که نیم جمعیت افغانستان از تحصیل محروم باشد، در آن صورت نمی‌توان در عرصه سیاسی و اقتصادی پیشرفت کند. امریکا و شرکای بین‌المللی‌اش از برنامه‌‌های معارف و آموزش افغانستان حمایت می‌کنند و از طالبان می‌خواهیم تا طبق وعده‌ی خود،‌ موانع را که سد راه مکاتب دختران قرار دارد ، بردارند.”

این در حالی‌است که قرار بود در سال جدید تعلیمی ۱۴۰۱ تمامی مکتب‌ها به روی دانش‌اموزان باز شود؛ اما امارت اسلامی هم‌زمان با آغاز سال تعلیمی جدید بار دیگر دستور داد دروازه‌ی‌ مکتب‌‌های دختران بالاتر از صنف ششم تا امر ثانی بسته بماند.

از سویی دیگر علمای دینی کشور خواستار باز گشایی مکتب‌های دختران شده و گفته‌اند که آموزش و حق تحصیل برای دختران یک امر ضروری است.

پیش از این نیز، امریکا و کشورهای غربی به‌شمول سازمان ملل و جامعه‌ی بین‌المللی از بسته ماندن مکتب‌های ختران نگرانی کرده و تاکید کرده‌اند که ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌های دختران به کل افغانستان آسیب خواهد رساند.