بیش از یک سال از مذاکرات غیر مستقیم ایران و امریکا برای احیای توافق‌نامه‌ی هسته‌‌ای سال ۲۰۱۵ می‌گذرد؛ اما هنوز انجام توافق یا عدم توافق روشن نیست. در میان بگومگوهای ایران و امریکا، اسراییل که گمان می‌رود یگانه کشور مسلح اتمی در شرق میانه باشد گفته است که هیچ گونه توافق‌نامه‌ی‌ هسته‌‌ای با ایران جلو […]

بیش از یک سال از مذاکرات غیر مستقیم ایران و امریکا برای احیای توافق‌نامه‌ی هسته‌‌ای سال ۲۰۱۵ می‌گذرد؛ اما هنوز انجام توافق یا عدم توافق روشن نیست.

در میان بگومگوهای ایران و امریکا، اسراییل که گمان می‌رود یگانه کشور مسلح اتمی در شرق میانه باشد گفته است که هیچ گونه توافق‌نامه‌ی‌ هسته‌‌ای با ایران جلو اسراییل را نخواهد گرفت و در نهایت به صورت یک‌جانبه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اقدام خواهد کرد. در واکنش به این موضع‌گیری اسراییل، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران هشدار داده که در صورت تحرک اسراییل، مرکز این کشور را هدف قرار خواهد داد.

همین طور رییس‌جمهوری ایران اسراییل را به حملات متعدد بر تاسیسات مرتبط به برنامه‌ی‌ هسته‌‌ای و کشتن دانشمندان هسته‌ای کشورش متهم کرده گفته است که ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نخواهد بود؛ اما تاکید کرده که هر گونه تعرض را با پاسخی پشیمان ‌کننده و قاطع مواجه خواهد ساخت.

در واکنش به هشدار ایران برای اسراییل ندپرایس سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا با تاکید بر تعهد امریکا بر تامین امنیت اسراییل گفته است که امریکا با کمک اسراییل و دیگر شرکای منطقه‌ای با اقدامات بی‌‌ثبات ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقابله خواهد کرد: “ما از راه‌های مختلف و از طریق همکاری با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود از جمله اسراییل نشان داده‌‌ایم که از همه ابزار مناسب برای مقابله با نقش بی‌‌ثبات کننده سپاه پاسداران در منطقه بهره خواهیم گرفت.”

تنش‌ها میان ایران و اسراییل و حالا با دخالت امریکا در حالی بالا گرفته است که تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط امریکا-ایران و احیای توافق هسته‌ای برجام جریان دارد.