سازمان دیدبان حقوق‌بشر در گزارشی می‌گوید که مردم، به ویژه زنان در ولایت‌های افغانستان به علت کم‌بود دارو در مراکز صحی، جان می‌‌دهند. این سازمان در یک گزارش تازه‌ی خود نسبت به فروپاشی نظام صحی کشور هشدار داده و تاکید کرده که ادامه این وضعیت برای زنان بیش‌تر زیان‌آور خواهد بود. در گزارش این سازمان […]

سازمان دیدبان حقوق‌بشر در گزارشی می‌گوید که مردم، به ویژه زنان در ولایت‌های افغانستان به علت کم‌بود دارو در مراکز صحی، جان می‌‌دهند.

این سازمان در یک گزارش تازه‌ی خود نسبت به فروپاشی نظام صحی کشور هشدار داده و تاکید کرده که ادامه این وضعیت برای زنان بیش‌تر زیان‌آور خواهد بود. در گزارش این سازمان به هشدار سازمان صحی جهان اشاره شده است که سیستم صحی افغانستان در آستانه‌ی فروپاشی قرار دارد. نبود منابع مالی و تحریم بانک‌های افغانستان باعث شده است که کارمندان صحی برای چندین ماه معاش دریافت نکرده و کلینیک‌‌ها و شفاخانه‌ها با کم‌بود دارو و دیگر مواد طبی روبه‌رو اند. دیدبان حقوق‌بشر می‌‌افزاید که علاوه بر بیماری‌های واگیر، سوء تغذیه نیز جان کودکان افغانستان را تهدید می‌کند. این در حالی‌است که صندوق نجات کودکان اعلام کرد که نزدیک به ۱۰ میلیون کودک در افغانستان به‌‌دلیل فروپاشی اقتصادی، تأثیرات جنگ اوکراین و خشک‌سالی مداوم، هر روز گرسنه می‌مانند. این نهاد گفته است که کمک‌‌های غذایی فوری در کوتاه مدت نیاز است؛ اما به تنهایی برای مقابله با بدترین بحران گرسنگی در افغانستان کافی نیست.