با گذشت هر روز نگرانی‌های داخلی و بیرونی در پیوند به وضعیت امنیتی افغانستان بیش‌تر می‌شود. این نگرانی‌ها به اندازه‌ی جدی به نظر می‌رسد که حتا کشورها و سازمان‌های بزرگ جهانی را وادار به واکنش کرده است. در تازه‌ترین مورد، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در نشست مبارزه با تروریزم در اسپانیا هشدار می‌دهد […]

با گذشت هر روز نگرانی‌های داخلی و بیرونی در پیوند به وضعیت امنیتی افغانستان بیش‌تر می‌شود.

این نگرانی‌ها به اندازه‌ی جدی به نظر می‌رسد که حتا کشورها و سازمان‌های بزرگ جهانی را وادار به واکنش کرده است.

در تازه‌ترین مورد، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در نشست مبارزه با تروریزم در اسپانیا هشدار می‌دهد که تروریزم در افغانستان یک بار دیگر احیا می‌شود و این مساله تهدیدی برای جهان است.

به گزارش دیلی تایمز، آقای گوترش گفته است که گسترش دوامدار داعش و القاعده در افریقا و احیای تروریزم در افغانستان تهدیدی برای صلح و امنیت جهان است.

هم‌زمان با این، جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا در مجلس نمایندگان این کشور گفته است که اگر از تهدیدهای تروریستی از افغانستان احساس خطر کنند، عملیات نظامی انجام خواهند داد.

آقای میلی گفته است که امیدوار است که افغانستان به محل فعالیت‌های تروریستی علیه امریکا مبدل نشود.

او تاکید کرده که امریکا اوضاع افغانستان را زیر نظر دارد و آماده عملیات ضربتی علیه تهدیدهای تروریستی است: ″ما افغانستان را زیر نظر داریم، جزییات را نمی‌گویم که چگونه، به چه شکل و با چه مکانیسمی اما در صورت مشاهده تهدید از خاک افغانستان، ابزاری برای انجام عملیات ضربتی داریم″.

در کنار این، سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخله‌ی امارت اسلامی می‌گوید که بر اساس توافق‌نامه‌ی دوحه اجازه نمی‌دهند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای دیگر شود.

این در حالی‌است که در این اواخر گزارش‌های از درگیری‌های مسلحانه در شماری از ولایت‌های کشور میان نیروهای امارت اسلامی و مخالفان‌اش افزایش یافته و نگرانی‌های را میان مردم و جامعه‌ی جهانی بیش‌تر کرده است.