دبیرکل ناتو اعلام کرد ناتو از درخواست عضویت سویدن و فنلاند در این پیمان استقبال می‌کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هم‌چنین بر حمایت ناتو از این دو کشور و تلاش برای برطرف کردن نگرانی‌های آن‌ها تاکید کرد. سویدن و فنلاند که به تازگی اعلام کرده اند قصد پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی را دارند، نگرانی‌هایی […]

دبیرکل ناتو اعلام کرد ناتو از درخواست عضویت سویدن و فنلاند در این پیمان استقبال می‌کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هم‌چنین بر حمایت ناتو از این دو کشور و تلاش برای برطرف کردن نگرانی‌های آن‌ها تاکید کرد.

سویدن و فنلاند که به تازگی اعلام کرده اند قصد پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی را دارند، نگرانی‌هایی را درباره‌ی دوره گذار تا پیش از پذیرش درخواست‌شان برای عضویت در ناتو، مطرح کرده‌اند: ″ناتو از درخواست عضویت سویدن و فنلاند در این پیمان استقبال می‌کند و بر حمایت ناتو از این دو کشور و تلاش برای برطرف کردن نگرانی‌های آن‌ها تاکید می‌کنم″.

درهمین حال، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در نشست رهبران کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که عضویت فنلند و سویدن تهدید امنیتی برای کشورش نیست اما او هشدار داد که ایجاد تاسیسات نظامی ناتو در این دو کشور واکنش مسکو را به دنبال خواهد داشت: ″باید بگویم که روسیه با این دولت‌ها هیچ مشکلی ندارد. فعلا هیچ تهدیدی از پیوستن این کشورها به ناتو متوجه روسیه نیست. اما، توسعه تاسیسات این سازمان در این کشورها بدون شک پاسخ ما را به همراه خواهد داشت″.

هم‌چنان رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که مخالف پیوستن سویدن و فنلاند به ناتو است. در پی مخالفت رییس‌جمهور ترکیه با عضویت سویدن و فنلاند در ناتو، وزارت دفاع آمریکا گفت که برای روشن کردن مواضع ترکیه در مورد پیوستن سویدن و فنلاند به ناتو اقدام می‌‌کند:فنلاند و سویدن پناهگاه سازمان‌‌های تروریستی است. ما تلاش ‌های آن‌ها برای پیوستن به ناتو را تأیید نخواهیم کرد″. و گفته: ″ترکیه یکی از اعضای مهم ناتو است، امریکا به کار خود برای شفاف کردن موضع ترکیه در مورد عضویت سویدن و فنلاند در ناتو ادامه می‌دهد″.

این در حالی‌است که وزیر خارجه آلمان، روز 〈دوشنبه، ۲۶ ثور〉 در نشست غیر رسمی وزیران خارجه کشور‌های عضو ناتو در برلین گفته است اگر فنلاند و سویدن برای عضویت در ناتو آمادگی داشته باشند،آلمان نیز آمادگی دارد تا از عضویت آنان در این سازمان حمایت کند.