نزدیک به دو ماه از سال جدید تعلیمی ۱۴۰۱ می‌گذرد؛ اما تا هنوز سرنوشت دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم معلوم نیست. بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم واکنش‌های ملی وبین‌المللی را به همراه داشته است. در تازه‌ترین مورد سازمان عفو بین‌الملل با نشری تویتی از جامعه‌ی جهانی خواسته که به منظور بازگشایی […]

نزدیک به دو ماه از سال جدید تعلیمی ۱۴۰۱ می‌گذرد؛ اما تا هنوز سرنوشت دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم معلوم نیست.

بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم واکنش‌های ملی وبین‌المللی را به همراه داشته است. در تازه‌ترین مورد سازمان عفو بین‌الملل با نشری تویتی از جامعه‌ی جهانی خواسته که به منظور بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم بر امارت اسلامی فشارهای زیادی وارد کنند. این سازمان گفته که آینده زنان و دختران در افغانستان با خطر مواجه است و آنان از حقوق اساسی ‌شان محروم شده ‌اند.

درهمین حال، شماری از فعالان حقوق زن آموزش دختران را نیاز جامعه خوانده می‌گویند که جامعه‌ی جهانی باید امارت اسلامی را وادار کند تا مکتب‌ها را بازگشایی کند.

این درحالی‌است که هدربار مسوول بخش زنان دیدبان حقوق‌بشر سازمان ملل با نشر تویتی از جامعه‌ی جهانی خواسته که برای رعایت حقوق‌بشر از سوی امارت اسلامی، فشار بیش‌تر وارد کند.

هم‌چنان سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخله‌ی‌ حکومت سرپرست امارت اسلامی در یک گفت‌وگوی ویژه با شبکه ″سی‌ان‌ان″ درباره‌‌ی بازگشایی مکتب‌های دختران گفته که هیچ کس مخالف آموزش دختران نیست و کار روی طرحی جریان دارد تا دختران بالاتر از صنف ششم نیز به مکتب بروند.

این در حالی‌است که نزدیک به ۱۹۰ روز است که دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند. در این مدت مسوولان امارت اسلامی بارها گفته اند که کار روی طرحی جریان دارد تا مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم را بازگشایی کنند.