فنلاند و سویدن روز 〈چهارشنبه، ۲۸ ثور〉 درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو را به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل تحویل دادند. با آن‌که فرآیند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول می‌انجامد، اما پیش‌بینی می‌شود که روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو […]

فنلاند و سویدن روز 〈چهارشنبه، ۲۸ ثور〉 درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو را به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل تحویل دادند.

با آن‌که فرآیند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول می‌انجامد، اما پیش‌بینی می‌شود که روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو تا یک‌سال زمان خواهد برد: ″درخواست عضویت فنلاند و سویدن موضوع تاریخی است. زیرا این دو کشور نزدیک‌ترین شرکای این اتحادیه هستند که عضویت آن‌ها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد″.

در همین حال جوزف بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا از درخواست عضویت این دو کشور در ناتو استقبال کرده گفته است که این اتحادیه آماده است در صورت حمله‌‍‌ی روسیه به فنلاند و سویدن، حتی در شرایطی که آنها منتظر عضویت در ناتو هستند، از این کشورها دفاع کند: ″اگر حمله مسلحانه‌ای به یکی از اعضای اتحادیه‌ی اروپا انجام شود این کشور می‌تواند از دیگران تقاضای کمک کند. بقیه کشورها هم وظیفه دارند در حد توان خود به آن کمک کنند. حالا اتحادیه‌ی اروپا حتا پیش از دریافت عضویت رسمی فلند و سویدن از این کشورها دفاع خواهد کرد″.

هم‌زمان با این رسانه‌های غربی و آمریکایی گزارش داده‌اند که روسیه در واکنش به درخواست فنلاند و وسویدت برای پیوستن به ناتو، اقدام به انتقال تسلیحات هسته‌ای از جمله موشک اسکندر به مرز با فنلاند کرده است.