تهاجم نظامی مسکو بر کییف در کنار ویرانی اوکراین سبب کم‌بود غله‌جات و کودکیمیایی و در نتیجه ناامنی بیش‌تر غذایی در جهان شده است. سازمان ملل متحد هشدار داده که بحران روز افزون مواد غذایی در جهان، سال‌ها دوام خواهد یافت، مگر این‌که در این رستا اقدام صورت گیرد. انتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد […]

تهاجم نظامی مسکو بر کییف در کنار ویرانی اوکراین سبب کم‌بود غله‌جات و کودکیمیایی و در نتیجه ناامنی بیش‌تر غذایی در جهان شده است.

سازمان ملل متحد هشدار داده که بحران روز افزون مواد غذایی در جهان، سال‌ها دوام خواهد یافت، مگر این‌که در این رستا اقدام صورت گیرد. انتونیو گوتیرش دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرده که جنگ ده‌‌ها میلیون تن را به پرتگاه ناامنی غذایی میراند: ″جنگ ده‌‌ها میلیون تن را به پرتگاه ناامنی غذایی میراند. سوی تغذی، گرسنگی عمومی و قحطی در پی این بحران افزایش خواهد یافت. ما از روسیه می‌خواهیم که به اوکراین اجازه صدور غله‌‌جات را بدهد، زیرا روسیه و اوکراینی به تنهایی ۳۰ درصد نیازمندی گندم جهان را تامین می‌‌کنند″.

انتونی بلینکن وزیر خارجه‌ی امریکا که ریاست این نشست زیر عنوان امنیت غذایی جهان را بر عهده داشت، مسکو را مسوول بحران غذایی خوانده است؛ اما گفته که امریکا برای بهبود امنیت غذایی در جهان تلاش می‌کند: ″پوتین مانع صدور غله‌جات و مواد غذایی اوکراین شده است. ما به گونه متداوم برای ایجاد یک سیستم غذایی همه‌‌شمول، ثابت و ارتجاعی با متحدین و شرکای خود کار می‌‌کنیم تا امنیت غذایی را در جهان بهبود بخشیم″.

اما در واکنش سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی روسیه صادرات مواد غذایی از جمله غلات اوکراین به بازارهای جهانی را به هدف کاهش قیمت‌ها، سیاست وحشیانه امریکا خوانده و از مردم اوکراین خواسته است که به خود آمده و این واقعیت را درک کنند که اکنون از آخرین چیز هم محروم شده‌اند: ″صادرات مواد غذایی، از جمله غلات، از اوکراین را که گفته می‌شود با هدف کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی انجام می‌شود، در واقع سیاستی در جهت غارت اوکراین است و بدین ترتیب کشورهای غربی آخرین چیزی که برای مردم این کشور باقی‌مانده را نیز از آن‌ها می‌گیرند″.

این در حالی‌است که تهاجم روسیه بر اوکراین سبب افزایش نرخ مواد غذایی و نفت شده؛ زیرا کشتی‌های جنگی روسیه دست‌رسی به بیش‌تر بنادر اوکراین را قطع کرده است. در همین حال، بانک جهانی ۱۲ میلیارد بودجه‌ی اضافی را برای کاهش تاثیرات ویرانگر این مشکل اعلام کرد که این بودجه تولید مواد غذایی و کودکیمیایی را تقویت، تجارت بیش‌تر را تسهیل و خانواده‌‌ها و تولید کنندگان آسیب‌‌پذیر را حمایت خواهد کرد.