اجازه ندادن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب، محدودیت بر سفر زنان، پوشش زنان و اکنون پوشانیدن صورت برای گوینده‌های تلویزیونی، از اقدام‌های امارت اسلامی علیه زنان کشور است که با واکنش‌های جدی جامعه‌ی جهانی روبه‌رو شده است. حامد کرزی، رییس‌‌جمهور پیشین کشور در واکنش به قیودات درباره‌ حجاب زنان در گفت‌وگو با شبکه‌ […]

اجازه ندادن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب، محدودیت بر سفر زنان، پوشش زنان و اکنون پوشانیدن صورت برای گوینده‌های تلویزیونی، از اقدام‌های امارت اسلامی علیه زنان کشور است که با واکنش‌های جدی جامعه‌ی جهانی روبه‌رو شده است.

حامد کرزی، رییس‌‌جمهور پیشین کشور در واکنش به قیودات درباره‌ حجاب زنان در گفت‌وگو با شبکه‌ سی‌‌ان‌ان امریکا گفته است که پوشش صورت حجاب نیست؛ بلکه سنت برخی از کشورهای دیگر است. آقای کرزی افزوده است برقع هم از سنت‌‌های افغانستان نه، بلکه از بیرون وارد شده است. وی در واکنش بر دستور اخیر امارت اسلامی راجع به پوشاندن چهره‌ی مجریان زن گفت که زنان نباید از این دستور پیروی کنند.

این در حالی‌است که امارت اسلامی روز 〈چهارشنبه، ۲۸ ثور〉 در یک دستور تازه از رسانه‌های تصویری خواسته‌ بود که مجریان زن در هنگام اجرای برنامه‌‌ها، باید صورت ‌شان را بپوشانند. فردای همان روز برخی از مجریان زن در رسانه‌‌های خصوصی، با ماسک در برنامه‌‌ها حضور یافته‌‌اند.

در همین حال توماس نیکلسن  نماینده‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان می‌گوید که اجلاس دو روزه را در مورد بررسی وضعیت زنان کشور با اشتراک بیش از ۶۰ زن برگزار کرده‍‌اند. در این نشست وضعیت زنان در افغانستان به بحث گرفته شده است.
این در حالی‌است حکومت سرپرست امارت اسلامی که تاکنون از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است می‌گوید که آنان بر اساس احکام شرعی عمل می‌کنند.
جامعه‌ی جهانی، احترام به حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان را از مهم‌ترین موارد تعامل با حکومت امارت می‌داند و به حفظ آن تاکید می‌کند.