پس از گذشت بیش از ۹ ماه از سقوط جمهوریت و فروپاشی قوای مسلح افغانستان، بگومگوها در پیوند به علت‌های سقوط حکومت پیشین، هم‌چنان ادامه دارد. سیگار در گزارش تازه‌اش گفته است که تصمیم‌های دونالد ترامپ و جوبایدن با خروج از افغانستان، سبب سقوط جمهوریت شد. حالا کاخ سفید در واکنش به این مساله می‌گوید […]

پس از گذشت بیش از ۹ ماه از سقوط جمهوریت و فروپاشی قوای مسلح افغانستان، بگومگوها در پیوند به علت‌های سقوط حکومت پیشین، هم‌چنان ادامه دارد.

سیگار در گزارش تازه‌اش گفته است که تصمیم‌های دونالد ترامپ و جوبایدن با خروج از افغانستان، سبب سقوط جمهوریت شد. حالا کاخ سفید در واکنش به این مساله می‌گوید که جوبایدن با درنظرداشت منافع امریکایی‌ها، همه نیروهای خود را از افغانستان بیرون کرد تا به تهدید نوظهور تمرکز کند. کاخ سفید گفته است که رییس‌جمهور بایدن پس از رسیدن به قدرت، در موضوع افغانستان با دو گزینه روبه‌رو بود، تشدید جنگ افغانستان و یا پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا در تاریخ این کشور. یک سخن‌گوی قصر سفید این را هم گفته، توافق صلحی را به میراث گذاشته اند که در آن امارت اسلامی قدرت بیش‌تر به دست آوردند و متحدان واشنگتن در حکومت پیشین را تضعیف کرد. این در حالی‌است که اداره‌ی بارزس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارشی گفته که تصمیم‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین و جوبایدن رییس‌جمهور فعلی برای خروج از افغانستان، بزرگ‌ترین عامل سقوط نظام و فروپاشی قوای مسلح افغانستان بوده است. این در حالی‌است که شماری از آگاهان مسایل سیاسی می‌گویند که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وجهه جهانی این کشور را صدمه زده و بسیاری از متحدان امریکا اعلام کرده‌اند که دیگر نباید بر امریکا اعتماد کامل صورت گیرد و همه باید به فکر دفاع از خود باشند. هم‌زمان با این، در تازه‌ترین مورد، مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش امریکا به نیروهایش هشدار داده و گفته است که قدرت جهانی امریکا به سرعت در حال کاهش است و آنان باید کاری انجام دهند.