وزارت امور خارجه‌ی‌ اسلامی سه روز پس از نشر سیزدهمین گزارش گروه نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر حضور و فعالیت گروه‌های خارجی در افغانستان به این گزارش واکنش نشان داد. وزارت خارجه‌ی حکومت امارت اسلامی در اعلامیه‌ای گفته که با حاکمیت دوباره‌‌ی امارت اسلامی، از هرگونه آسیبی به کشورهای منطقه و جهان […]

وزارت امور خارجه‌ی‌ اسلامی سه روز پس از نشر سیزدهمین گزارش گروه نظارتی شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر حضور و فعالیت گروه‌های خارجی در افغانستان به این گزارش واکنش نشان داد.

وزارت خارجه‌ی حکومت امارت اسلامی در اعلامیه‌ای گفته که با حاکمیت دوباره‌‌ی امارت اسلامی، از هرگونه آسیبی به کشورهای منطقه و جهان از افغانستان جلوگیری شده است. این وزارت افزوده است که دولت امارت اسلامی در جریان ۹ ماه گذشته همواره تلاش کرده است تا فضای اعتماد را با کشورهای جهان و منطقه ایجاد کند. در گزارش تیم نظارتی شورای امنیت آمده است که ایمن الظواهری، رهبر القاعده بعیت خود را با هبت‌‌الله آخوندزاده، رهبر امارت اسلامی تجدید کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است که طالبان پاکستانی هم با چندین هزار جنگ‌جو در افغانستان حضور دارند و به فعالیت خود علیه پاکستان ادامه می‌دهند.

در اعلامیه‌ای وزارت خارجه‌ی‌ امارت اسلامی اما تاکید شده که امارت اسلامی مطابق تعهدات خود اطمینان می‌دهد که به هیچ ‌کسی اجازه‌ی‌ استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر را نمی‌‌دهند.

این در حالی‌است که دولت قطر از کشورهای غربی خواسته که با امارت اسلامی تعامل بیش‌تر کند در غیر آن افغانستان شاهد رشد افراط‌گرایی خواهد بود. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه‌ی قطر تاکید کرده کشورهای غربی نمی‌‌تواند صرف از طریق سازمان‌های بین‌المللی بر اوضاع افغانستان نظارت کند. به گفته او، اگر جامعه‌ی بین‌المللی پس از خروج امریکا از افغانستان، قوی‌تر با امارت اسلامی در تعامل شود، می‌توان از انجام برخی اقدامات افراطی‌‌تر جلوگیری کرد.

این در حالی‌است که رعایت حقوق‌بشر، بازگشایی مکتب‌های دختران، ایجاد زمینه‌های خوب برای کار زنان و تشکیل حکومت فراگیر از شروط عمده‌ جهان برای به رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی است.