جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا که در آغاز جنگ اوکراین از لزوم برکناری همتای روسی اش از قدرت سخن گفته بود حرفش را پس گرفته اعلام کرده است که کاخ سفید دنبال براندازی در مسکو نیست. بایدن افزوده است تا زمانی که آمریکا و متحدانش هدف حمله قرار نگیرند، امریکا به صورت مستقیم درگیر این جنگ […]

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا که در آغاز جنگ اوکراین از لزوم برکناری همتای روسی اش از قدرت سخن گفته بود حرفش را پس گرفته اعلام کرده است که کاخ سفید دنبال براندازی در مسکو نیست.

بایدن افزوده است تا زمانی که آمریکا و متحدانش هدف حمله قرار نگیرند، امریکا به صورت مستقیم درگیر این جنگ نخواهد شد و نیروهای آمریکا برای جنگ به اوکراین اعزام نمی‌شود. و همین طور نظامیان روس مورد حمله واشنگتن قرار نخواهند گرفت: ″به خاطر حمله به اوکراین، آمریکا برای برکناری ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه از قدرت تلاش نمی‌کند باوجودی که با پوتین مخالفم و اقدامش را تجاوز می‌دانم، اما آمریکا برای برکناری وی از قدرت کاری نخواهد کرد. ما دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیستیم″.

هم‌زمان با این نماینده‌ی دایم امریکا در سازمان ملل متحده اعلام کرده که واشنگتن تمامی انواع تسلیحات نظامی لازم برای دفاع داخل مرزهای اوکراین، نه فراتر از مرزهای این کشور را در اختیار کییف قرار خواهد داد. این دیپلمات امریکایی تصریح کرده که قرار نیست واشنگتن به یک طرف درگیری‌های کنونی در اوکراین تبدیل شود، بلکه هر کاری را برای پشتی‌بانی و حفاظت از حاکمیت و تمامیت‌ارضی اوکراین انجام خواهد داد: ″از روز نخست ما به ‌صراحت اعلام کردیم که برای دفاع و حفاظت داخل خاک اوکراین سلاح‌‌های لازم را در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد. ما سلاح‌هایی ارایه نمی‌‌دهیم که به اوکراینی‌ها اجازه دهد از خاک خود به روسیه حمله کنند″.  از سوی دیگر وزیر خارجه‌ی اوکراین، روسیه را متهم کرده که جلو صادارت مواد غذایی از کشورش را می‌گیرد و به این ترتیب جهان را با گرسنگی روبه‌رو می‌کند. این مقام اوکراینی ادعا کرده که روسیه به صورت عمدی در تلاش است تا اوکراین را مقصر قرار دهد:روسیه با جلوگیری از صادرات مواد غذایی اوکراین از یک دست و تلاش برای انداختن تقصیر به گردن اوکراین از سوی دیگر، با جهان بازی گرسنگی می‌‍کند. اوکراین در حال کار بر روی یک عملیات بین‌المللی به رهبری سازمان ملل متحد با نیروی دریایی از شرکای خود است که مسیر تجاری امن و بدون خطرات امنیتی را تضمین می‌‌کند″.

این در حالی‌است که رییس شورای فدراسیون روسیه اعلام کرده که مسکو آماده‌ی ادامه‌ی مذاکرات با اوکراین و امضای توافق ‌نامه‌هایی است که منجر به برقراری صلح شود. این اظهارات از سوی روسیه در حالی مطرح شده که ولادمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین پیش از این خواستار دیدار با رییس‌جمهوری روسیه است.