یک‌روز پس از وقوع زمین ‌لرزه در ولایت‌های جنوب شرقی کشور در ادامه‌ی همدری‌های ملی و بین‌المللی جوبایدن رییس‌‌جمهور امریکا زمین‌لرزه در کشور را تاسف‌بار خوانده و به نهاد‌های خیریه هدایت داده که چگونگی کمک‌‌ها با زلزله ‌زدگان افغانستان را ازریابی کنند. قصر سفید می‌‌گوید که روی فراهم‌آوری کمک‌‌ها با زلزله‌زدگان کار می‌کند. در همین […]

یک‌روز پس از وقوع زمین ‌لرزه در ولایت‌های جنوب شرقی کشور در ادامه‌ی همدری‌های ملی و بین‌المللی جوبایدن رییس‌‌جمهور امریکا زمین‌لرزه در کشور را تاسف‌بار خوانده و به نهاد‌های خیریه هدایت داده که چگونگی کمک‌‌ها با زلزله ‌زدگان افغانستان را ازریابی کنند.

قصر سفید می‌‌گوید که روی فراهم‌آوری کمک‌‌ها با زلزله‌زدگان کار می‌کند. در همین حال، انتونی بلینکن و آنالنا بربوک وزیران خارجه‌ی امریکا و آلمان همدردی خود را با مردم افغانستان ابراز کرده‌اند و برای کمک به زلزله‌زدگان افغانستان اعلام آمدگی کرده‌اند. وزیران خارجه‌ی امریکا و آلمان هم‌چنان گفته اند که کشورهای‌شان حاضراند از طریق هم‌کاری با سازمان ‌های بین‌المللی کمک‌‌های بشردوستانه را به خاطر زلزله به افغانستان ارسال کنند. از سویی‌هم رامز الاکبروف، معاون نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای افغانستان گفته است که سازمان ملل متحد تجهیزات مخصوص برای بیرون آوردن افراد از زیر آوار ندارد. صندوق کودکان سازمان ملل گفته که به دنبال زلزله مرگ‌بار، هزاران کودک با خطر روبه‌رو استند. نمایندگی سازمان صحی جهان در افغانستان نیز در توییتی گفته است، شفاخانه پکتیکا از زخمیان رویداد زمین ‌لرزه مراقبت می‌‌کند که بسیاری از آنان زنان و کودکان هستند. در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی در تویتی نوشته است که یک هواپیمای حامل کمک‌‌های بشری قطر، دو هواپیما‌ی کمک بشری ایران و هشت لاری مملول از مواد غذایی و اشیای مورد نیاز کمک بشری پاکستان به آسیب‌دیدگان زمین لرزه به کشور رسیده است. وی افزوده که جاپان نیز برای آسیب‌دیدگان زلزله اعلام آمادگی کرده است. این در حالی‌است که زمین‌لرزه ولایت‌های جنوب شرقی کشور از جمله پکتیکا و خوست روز گذشته جان بیش از ۱۰۰۰ تن را گرفت و منجر به زخمی شدن بیش از ۱۵۰۰ تن نیز شده است.