آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست وزیران امور خارجه‌ی گروه هفت در باره‌ی امنیت غذایی جهانی هشدار داده و گفته است که خطر واقعی قحطی در سال ۲۰۲۰ و دو متصور است: ″این خطر واقعی وجود دارد که در سال ۲۰۲۰ و دو در بسیاری از مناطق قحطی اعلام شود و وضعیت در […]

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست وزیران امور خارجه‌ی گروه هفت در باره‌ی امنیت غذایی جهانی هشدار داده و گفته است که خطر واقعی قحطی در سال ۲۰۲۰ و دو متصور است: ″این خطر واقعی وجود دارد که در سال ۲۰۲۰ و دو در بسیاری از مناطق قحطی اعلام شود و وضعیت در سال ۲۰۲۳ حتی ممکن است بدتر باشد″. اما ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه برعکس سخنان دبیرکل سازمان ملل متحد را اعلام کرده و گفته است که روسیه آماده ارسال انرژی، غله و کود به کشورهای دیگر است: ″غرب به طور تصنعی در باره‌ی وضعیت تحویل غله اوکراین توهم ایجاد کرده، در حالی که روسیه هیچ ممانعتی برای صادرات آن به وجود نیاورده است. در کنار این روسیه برای تضمین عبورومرور آزاد کشتی‌های حامل مواد غذایی به شرط پاک‌سازی آب‌های ساحلی اوکراین توسط کی‌یف آماده است″. با آن‌که روسیه ادعای ارسال انرژی و غله به کشورهای دیگر را دارد؛ اما رییس کمیسیون اروپا، عادی‌سازی روابط بین اتحادیه‌ی اروپا و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه را بعید دانسته است: ″ما شش بسته تحریمی ضد روسی را معرفی کرده‌‌ایم که به‌ طور جدی اقتصاد روسیه را تضعیف می‌‌کند و با گذشت زمان قوی‌‌تر و سخت‌‌تر خواهد شد. بنابراین بازگشت ما به روابط عادی با پوتین غیرممکن است″.

این در حالی‌است که پیش از این نماینده‌ی دایم روسیه در اتحادیه‌ی اروپا نیز درباره‌ی بحران در روابط روسیه و اتحادیه‌ی اروپا گفته بود که روابط دوجانبه به پایین‌ترین نقطه آن در طول تاریخ روابط دوجانبه رسیده است.