در ادامه‌ی تلاش‌ها برای احیای توافق برجام، سفارت امریکا در قطر از دیدار رابرت مالی، نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور ایران و محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی قطر خبر داده است. دو طرف در این دیدار در باره‌ی تلاش‌‌های دیپلماتیک مشترک درباره‌ی ایران رایزنی کرده‌‌اند. با آغاز موج دیگری از […]

در ادامه‌ی تلاش‌ها برای احیای توافق برجام، سفارت امریکا در قطر از دیدار رابرت مالی، نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور ایران و محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی قطر خبر داده است.

دو طرف در این دیدار در باره‌ی تلاش‌‌های دیپلماتیک مشترک درباره‌ی ایران رایزنی کرده‌‌اند. با آغاز موج دیگری از تلاش‌ها و گفت‌مان برای احیای برجام، سخن‌گوی سازمان ملل متحد با استقبال از این اقدام گفته است که سازمان ملل متحد علاقمند حل مسایل ایران و امریکا است: ″ما علاقه‌مند به مشاهده‌ی حل مسایل بین آمریکا و ایران هستیم؛ زیرا این امر به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک خواهد کرد. ما همیشه کشورها را تشویق به گفت‌وگوی باز دیپلماتیک برای حل این اختلافات می‌کنیم. گاهی این گفت‌وگوها زمان زیادی می‌برد؛ اما گفت‌وگوی طولانی بهتر از سایر گزینه‌ها است″.

همین طور آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز با استقبال از آغاز مذاکرات، بر اجرای قطع‌نامه بیست و دو سی ویک شورای امنیت بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یک‌جانبه امریکا علیه ایران و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرده است: ″از فعالیت‌های دیپلماتیک در قالب گفت‌وگوهای انجام شده برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام استقبال می‌کنیم. نیاز است این فعالیت‌ها تسریع شده و از تاخیر در فرآیند مذاکرات اجتناب شود. از ایران و آمریکا می‌خواهم برای حل‌و‌فصل موضوعات باقی‌مانده در مسیر احیای برجام نرمش بیش‌تری نشان دهند″.

هم‌زمان با این حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه‌ی ایران در نشست مشترک با چاووش اوغلو همتای ترکی‌اش در باره‌ی مذاکرات احیای برجام ابراز امیدواری کرده گفته است که واقع‌بینی امریکا در گفت‌وگوها سبب توافق خواهد شد: ″امیدواریم دور جدید گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌‌ها با واقع‌‌بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود″.

پیش از این وزیر امور خارجه‌ی ایران و جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرده بودند که به زودی مذاکرات مجدد رفع تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران در کشوری در حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد. اکنون همه طرف‌ها خوشبین بر مذاکرات پیشرو هستند؛ اما گذر زمان مشخص خواهد ساخت که دو طرف مذاکره کننده آیا حاضر به تمکین و احیای توافق برجام هستند یا خیر.