تامین حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان یکی از شرایط عمده‌ی جامعه‌ی جهانی برای به‌رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی است. طی نزدیک به ۱۱ ماه  از تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی در کشور می‌گذرد؛ اما هنوز این حکومت به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب‌ها را نداده و به زنان نیز اجازه […]

تامین حقوق‌بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان یکی از شرایط عمده‌ی جامعه‌ی جهانی برای به‌رسمیت شناختن حکومت امارت اسلامی است. طی نزدیک به ۱۱ ماه  از تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی در کشور می‌گذرد؛ اما هنوز این حکومت به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب‌ها را نداده و به زنان نیز اجازه نمی‌دهد که به کار برگردند.

وضع محدودیت علیه زنان کشور با واکنش‌های گسترده‌ی جهانی مواجه شده است. در تازه‌ترین مورد، رینا امیری نماینده‌ی‌ ویژه‌ی امریکا در امور زنان و حقوق‌بشر در افغانستان می‌‌گوید که جامعه‌ی جهانی باید در حمایت از حقوق زنان در افغانستان متحد شوند.

خانم امیری در تویترش نوشته با برخی از شرکای امریکا به‌شمول فرستاده‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای افغانستان در قطر ملاقات کرده و در مورد وضعیت زنان افغانستان صحبت کرده است. وی گفته است که این ملاقات به خاطری صورت گرفت تا اطمینان بدست آورد که جامعه‌ی بین‌المللی یک موقف قوی، متحد و اصولی را در برابر حقوق زنان اختیار کند. .وی هم‌چنان گفته تا زمانی که طالبان به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان عمل نکنند، هیچ‌گونه عادی‌‌سازی روابط با امارت سلامی وجود نخواهد داشت. این در حالی‌است که پیش از این جان کربی سخن‌گوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که  امریکا در وضعیتی قرار ندارد که به‌رسمیت شناختن امارت اسلامی را مورد بررسی قرار بدهد.

این در حالی‌است که از زمان تسلط دوباره‌ی امارت اسلامی بر افغانستان، زنان با محدودیت‌های فراوانی از جمله کاروبار، آموزش، سفر و فعالیت‌های اجتماعی روبه‌رو شده‌اند. این مساله واکنش جامعه‌ی جهانی و مدافعان حقوق‌بشر را برانگیخته است.

با این همه، امارت اسلامی همواره تاکید کرده است که در چهارچوب شریعت اسلامی زمینه‌ی کار و آموزش زنان را فراهم می‌کند.