در ادامه‌ی درگیری‌ها در اوکراین، قرار است نشست ناتو در مادرید روز 〈سه‌شنبه، ۷ سرطان〉 آغاز شود. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو با آن‌که تعداد نیروهای ناتو در منطقه بالتیک را ناکافی خوانده، اما هشدار داده که هرگونه حمله روسیه به اعضای ناتو در شرق اروپا، در همان ساعات اولیه پاسخ داده خواهد شد. این […]

در ادامه‌ی درگیری‌ها در اوکراین، قرار است نشست ناتو در مادرید روز 〈سه‌شنبه، ۷ سرطان〉 آغاز شود. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو با آن‌که تعداد نیروهای ناتو در منطقه بالتیک را ناکافی خوانده، اما هشدار داده که هرگونه حمله روسیه به اعضای ناتو در شرق اروپا، در همان ساعات اولیه پاسخ داده خواهد شد.

این مقام ارشد پیمان آتلانتیک شمالی به تهدید اخیر روسیه علیه لیتوانی به خاطر بستن مسیر عبور کالاهای روسی اشاره کرده و گفته است که در راهبرد جدید ناتو، مسکو به‌عنوان اولین تهدید علیه این پیمان نظامی مطرح خواهد بود: ″ما برای دهه‌های متمادی، همسایگان روسیه را از تهدید حفظ کرده‌‌ایم و در آینده هم همین کار را انجام خواهیم داد. این ایتلاف، وضعیت استحکامات خود در اروپای شرقی را به طور چشم‌گیری تقویت می‌کند. همان‌طور که مسکو نتوانست کرکنس در شمال ناروی یا برلین را در دوران جنگ سرد تصرف کند، اکنون نیز نخواهد توانست تالین، پایتخت استونی را تصرف کند″.

در آستانه‌ای برگزاری نشست ناتو، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادعاهای حمله‌ی موشکی روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین را تکرار اتهام‌های تحولات تحریک‌آمیز شهر بوچا خوانده است: ″ادعاهای حمله‌ی موشکی روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین؛ دقیقا همان چیزی است که رژیم کییف برای حفظ تمرکز بر اوکراین قبل از نشست ناتو به آن نیاز دارد و تکرار اتهامات پیرامون تحولات بوچا می‌باشد″.

در کنار موضع‌گیری تازه ناتو در برابر مسکو و واکنش‌های روسیه؛ ولادیمیر زلنسکی رییس‌‌جمهوری اوکراین بار دیگر از امریکا خواسته است که روسیه را به ‌عنوان کشور حامی تروریزم به ‌رسمیت بشناسد: ″من از مقام‌های آمریکا درخواست کردم روسیه را به‌‌عنوان حامی تروریزم به‌رسمیت بشناسند. من اهمیت این موضوع را برای شرکت ‌کنندگان در نشست سران گروه هفت که در آلمان برگزار شد نیز بیان کردم″.

این در حالی‌است که ماریا زاخارووا نماینده‌ی وزارت امور خارجه‌ی روسیه، پیش از این ابتکارعمل آمریکا برای به ‌رسمیت شناختن روسیه به‌‌عنوان کشور حامی تروریزم را اقدامی احمقانه خواند و تاکید کرده که این تصمیم قطعاً بدون پاسخ نخواهد ماند.