در دومین روز نشست عالمان دین در کابل، ملا هبت‌الله آخندزاده رهبرامارت اسلامی سخن‌رانی کرد. او در این سخن‌رانی در مورد حقوق زنان و بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم چیزی نگفت. اشاره نکردن رهبر امارت اسلامی به حقوق زنان با واکنش‌های همراه شده است. شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که هیچ جامعه‌ای […]

در دومین روز نشست عالمان دین در کابل، ملا هبت‌الله آخندزاده رهبرامارت اسلامی سخن‌رانی کرد.

او در این سخن‌رانی در مورد حقوق زنان و بازگشایی مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم چیزی نگفت. اشاره نکردن رهبر امارت اسلامی به حقوق زنان با واکنش‌های همراه شده است. شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که هیچ جامعه‌ای بدون حضور زنان به پیشرفت نمی‌رسد.

در همین حال، میشل باشله، کمیشنر حقوق‌بشر سازمان ملل در سخن‌رانی در نشست شورای حقوق‌بشر این سازمان از رفتار امارت اسلامی با زنان در افغانستان انتقاد کرد:من قویا مقام‌های امارت اسلامی را ترغیب می‌‌کنم تا با سایر کشورهای عمدتا مسلمان که در ارتقاع حقوق زنان و دختران دست بلند دارند، البته همان‌طوری که در قوانین بین‌المللی تضمین شده است، تعامل نمایند″.

از سویی‌هم ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه‌ی‌ حقوق‌بشر سازمان ملل برای افغانستان خواستار مشارکت آزادانه و کامل زنان روند‌های سیاسی شد:از طالبان می‌‌خواهیم به حق همه زنان و دختران برای تحصیل در همه سطوح احترام بگذارند، مکتب‌های متوسطه را برای همه کودکان باز کنند و آموزش با کیفیت بدون اختلال را با منابع کافی برای معلمان فراهم کنند″.

هم‌چنان، رینا امیری، نماینده‌‌ی ویژه‌ی‌ امریکا در امور زنان افغانستان و حقوق‌‌بشر در تویتیی نوشته که از شرکت در مذاکرات هیأت امریکایی با مقام‌‌های امارت اسلامی در قطر خودداری کرده است. او گفته زمانی آماده‌ همکاری است که امارت اسلامی برای احیای حقوق زنان و دختران آماده‌ کار باشند.