خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سال گذشته میلادی با واکنش‌های جهانی و منطقه همراه شد. در این میان، چین بارها اعلام کرده که امریکا حامل اصلی بحران‌بشری افغانستان است. در تازه‌ترین مورد سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین در نشستی خبری بار دیگر امریکا را مسوول فقر، گرسنگی و رنج مردم افغانستان دانست: ″امریکا مسوول سال‌ها […]

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سال گذشته میلادی با واکنش‌های جهانی و منطقه همراه شد. در این میان، چین بارها اعلام کرده که امریکا حامل اصلی بحران‌بشری افغانستان است.

در تازه‌ترین مورد سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین در نشستی خبری بار دیگر امریکا را مسوول فقر، گرسنگی و رنج مردم افغانستان دانست: ″امریکا مسوول سال‌ها جنگ، درگیری، فقر، گرسنگی و رنج مردم افغانستان است. در طول ۲۰ سال تهاجم امریکا به افغانستان، بیش از ۳۰ هزار غیرنظامی افغانستان کشته و ۱۱ میلیون تن نیز پناهنده شدند″.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین هم‌چنان درباره‌ی نقش امریکا در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان گفت که این کشور درباره‌ی تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان چشم‌پوشی کرد و حتی در آن مشارکت داشت: ″کشت خشخاش و تولید تریاک بسیار فراتر از سطح قبل از حمله امریکا افزایش یافت که منجر به افزایش مواد مخدر در کشور شده و زندگی و سلامت مردم افغانستان را به طور جدی تهدید می‌‌کند″.

در عین حال، وی مسدود کردن حدود هفت میلیارد دالر پول مردم افغانستان از سوی امریکا را ظالمانه عنوان کرده و گفته که امریکا باید هر چه زودتر زخایر ارزی این کشور را آزاد کند.

این در حالی‌است که چندی پیش نیز ملاهبت‌الله آخندزاده رهبر امارت اسلامی طی فرمانی کشت و زرع مواد مخدر در کشور را  ممنوع اعلام کرد.