رابرت مالی نماینده‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا در امور ایران گفته است که هنوز فرصت برای بازگشت به توافق هسته‌‌ای وجود دارد و ابراز امیدواری کرده که ایران این مسیر را انتخاب کند. نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در گفت‌وگو با رادیوی ملی امریکا مدعی شده است که ایران در تازه‌‌ترین دور گفت‌وگو‌ها در دوحه مطالبات تازه […]

رابرت مالی نماینده‌ی وزارت امور خارجه‌ی امریکا در امور ایران گفته است که هنوز فرصت برای بازگشت به توافق هسته‌‌ای وجود دارد و ابراز امیدواری کرده که ایران این مسیر را انتخاب کند.

نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در گفت‌وگو با رادیوی ملی امریکا مدعی شده است که ایران در تازه‌‌ترین دور گفت‌وگو‌ها در دوحه مطالبات تازه ‌ای مطرح کرد که ربطی به گفت‌وگو‌ها بر سر برنامه هسته‌‌ای ایران نداشت و در ضمن، پیشرفت نگران کننده‌ ای در زمینه غنی‌سازی اورانیوم به دست آورده است: ″پیشنهادی روی میز قرار داشت که بر پایه برنامه‌‌ای زمانبندی شده، ایران می‌‌توانست به پیروی از توافق هسته‌‌ای بازگردد و واشنگتن هم تحریم‌‌های ضد ایران را کاهش می‌‌داد.آن‌ها در دوحه هم مطالبات تازه‌‌ای مطرح کردند که فکر می‌‌کنم هر کس این مطالبات را ببیند خواهد گفت هیچ ربطی به توافق هسته ‌ای ندارد، مواردی که آن‌‌ها در گذشته خواسته بودند″.

درهمین‌حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در تماسی تلفنی با جوزپ بورل، نماینده‌ی سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در خصوص ادامه و مسیر مذاکرات صحبت کرده است. آقای عبداللهیان در صفحه‌ی شخصی خود نوشته است که توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است. وی تاکید کرده که ایران برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌‎دهد.

وزیر خارجه‌ی ایران هم‌چنان با بدر البوسعیدی وزیر خارجه عمان تلفنی گفت‌وگو کرده است. در این تماس تلفنی وزیر خارجه عمان گفته که کشورش همواره از حصول توافق در مذاکرات هسته‌‌ای و تحقق مطالبات مشروع ایران حمایت می‌‌کند.

ازسویی دیگر ندپرایس سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا  اعلام کرد که واشنگتن اکنون برنام ه‌ای برای برگزاری دور جدید مذاکرات با ایران در دوحه ندارد: ″در هفته‌‌ها و ماه‌های اخیر ایران بارها مطالباتی را مطرح کرده است که فراتر از چارچوب توافق برجام است. تکرار درخواست‌‌های جدید ایران در مذاکرات، نشان ‌دهنده فقدان جدیت است″.

این درحالی‌است که امانویل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه گفته است باید از توافق هسته‌‌ای حمایت و مذاکرات مربوط به آن تکمیل شود.