شماری از فعالان حقوق زن به اظهارات اخیر سرپرست وزارت صحت عامه امارت اسلامی در خصوص بازگشایی مکتب‌های دختران واکنش نشان داده‌اند. فعالان حقوق زن می‌گویند که ارایه دلایل اقتصادی برای بازگشایی مکتب‌های دختران قابل پذیرش نیست. آنان بار دیگر از حکومت سرپرست می‌خواهند که دروازه مکتب‌های دختران را بازگشایی کند. قلندر عباد، سرپرست وزارت […]

شماری از فعالان حقوق زن به اظهارات اخیر سرپرست وزارت صحت عامه امارت اسلامی در خصوص بازگشایی مکتب‌های دختران واکنش نشان داده‌اند.

فعالان حقوق زن می‌گویند که ارایه دلایل اقتصادی برای بازگشایی مکتب‌های دختران قابل پذیرش نیست. آنان بار دیگر از حکومت سرپرست می‌خواهند که دروازه مکتب‌های دختران را بازگشایی کند.

قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه امارت اسلامی گفته است که مشکلات اقتصادی سبب شده است تا مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم مسدود بماند. آقای عباد در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است که تحصیل همانگونه که برای پسران مهم است برای دختران نیز مهم است. این مقام ارشد امارت اسلامی هم‌چنان گفته است که نگرانی‌هایی درمورد حجاب وسیستم جداگانه مکاتب نیز وجود دارد. درهمین‌حال، شماری از فعالان حقوق زن در واکنش به این اظهارات می‌گویند که ارایه دلایل اقتصادی برای بازگشایی مکتب‌های دختران قابل پذیرش نیست. آنان بار دیگر از حکومت سرپرست می‌خواهند که دروازه مکتب‌های دختران را بازگشایی کند.

این در حالی‌ست که رینا امیری نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا درامور زنان و حقوق‌بشر افغانستان می‌‌گوید که دلیل برعدم بازگشایی مکتب دختران وجود ندارد و دلیل آن‌که در ۱۰ ماه گذشته ازتحریم‌ها برحکومت سرپرست کاسته نشده رفتار نامناسب آن با زنان ودختران است.

هم‌چنان برخی از مقام‌های امارت اسلامی هم بارها بر بازگشایی مکتب‌های دختران تاکید کرده اند؛ اما هنوز از بازگشایی مکتب‌های دختران خبری نیست. بازگشایی مکتب‌های دختران یکی از شرایط عمده جهان برای به‌رسمیت شناخته شدن امارت اسلامی است

ملاهبت‌الله آخند زاده رهبر امارت اسلامی در پیام عیدی خود گفته است که نسبت به تامین حقوق مردم افغانستان متعهد است و در چارچوب شریعت در رابطه با تامین حقوق زنان تلاش می ‌کند.