ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه فرمانی را صادر کرده است که در آن تمام شهروندان اوکراین می‌‌توانند درخواست سریع شهروندی روسیه را بدهند. پوتین این فرمان را در بحبوبحه جنگ شدید میان نیروهای روسیه و اوکراینی‌ها صادر کرده است؛ اما تاکنون مشخص نیست چه تعداد نفر درخواست شهروندی داده‌اند. پیش از این روسیه تنها شهروندان مناطق […]

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه فرمانی را صادر کرده است که در آن تمام شهروندان اوکراین می‌‌توانند درخواست سریع شهروندی روسیه را بدهند. پوتین این فرمان را در بحبوبحه جنگ شدید میان نیروهای روسیه و اوکراینی‌ها صادر کرده است؛ اما تاکنون مشخص نیست چه تعداد نفر درخواست شهروندی داده‌اند. پیش از این روسیه تنها شهروندان مناطق دونتسک و لوهانسک شرقی و هم‌چنان ساکنان خرسون که تحت کنترول روسیه است، را به حیث شهروند روسیه می‌پذیرفت.

وزارت امور خارجه اوکراین در واکنش، این اقدام رییس‌جمهور روسیه تجاوز دیگری به حاکمیت و تمامیت‌ارضی اوکراین دانسته و گفته که این امر مغایر با اصول حقوق بین‌المللی است: “در این شرایط تقویت کمک به اوکراین اهمیت بیش‌تری یافته است. من از شرکای غربی می‌خواهم که پاسخ سختی به خیال‌پردازی‌های روادیدی جدید پوتین بدهند. فوراً سلاح‌‌های سنگین‌تری در اختیار اوکراین قرار دهند و تحریم‌‌های اقتصادی جدیدی علیه روسیه وضع کنند”.

درهمین حال، جیک سالیوان، مشاور کاخ سفید در یک نشست خبری بر حمایت دوامدار کشورش از اوکراین تاکید کرد.

از سویی‌هم ولادیمیر زلنسکی، رییس‌‌جمهوری اوکراین با مارک روته، نخست ‌وزیر هلند دیدار کرد. در این این دیدار نخست‌وزیر هلمند اعلام کرد که به اوکراین کمک نظامی می‌‌کند: “امریکا در حال توسعه استراتژی خود در قبال اوکراین است که هم در زمان جنگ و هم در جریان مذاکرات با روسیه باید به مقام‌های این کشور  کمک کند. ما به همکاری با ارتش و دولت اوکراین ادامه خواهیم داد که در نهایت آن‌ها را قادر می‌سازد تا به اهداف خود هم در میدان جنگ و هم در میز مذاکره دست یابند”.

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌‌جمهوری اوکراین افزوده است: “هلند در میان ۱۰ کشور شریک برتر ما است که به تقویت تسلیحاتی ارتش کمک زیادی می‌‌کند. من مطمین نیستم که بتوانم همه مسایلی را که با نمایندگان پارلمان هلند بر سر آن‌ها توافق کرده‌ایم را فاش کنم”.

با این همه ایلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه‌ی اروپا در مسایل داخلی گفته است که تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار پناهنده از اوکراین در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا به‌سر می‌برند و حدود۳ میلیون تن از این پناهندگان تاکنون از اتحادیه‌ی اروپا به کشور خود بازگشته ‌اند.