جوبایدن رییس‌جمهوری امریکا درسفر خود به اسراییل، درگفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است که خروج دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین امریکا از توافق هسته‌ای ایران اشتباه خوانده و گفته معتقد است که آمریکا باید به برجام بازگردد. وی می‌گوید که تصمیم‌گیری در این باره برعهده ایران است؛ چون این کشور مجهز به سلاح هسته ‌ای است: ″بنابر […]

جوبایدن رییس‌جمهوری امریکا درسفر خود به اسراییل، درگفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است که خروج دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین امریکا از توافق هسته‌ای ایران اشتباه خوانده و گفته معتقد است که آمریکا باید به برجام بازگردد.

وی می‌گوید که تصمیم‌گیری در این باره برعهده ایران است؛ چون این کشور مجهز به سلاح هسته ‌ای است: ″بنابر این فکر می‌کنم هم‌چنان امضای یک توافق هسته‌ای با ایران معنی دارد، این توافق بر روی میز موجود است، ما آن را  پیشنهاد داده‌ایم و اکنون پذیرش این توافق به ایران بستگی دارد″.

در همین‌حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه‌ی ایران در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا گفته است که ایران در تلاش برای دست‌یابی به یک توافق جدی و پایدار بوده و در مورد احیای برجام مصمم است.

هم‌چنان سفیر روسیه در تهران هدف سفر جوبایدن رییس‌جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا را ایجاد ایتلافی ضد ایران دانسته است:اکنون سفر بایدن در جبهه‌ ضد ایرانی انجام می‌شود و خطی برای ایجاد ایتلافی از کشورهای عربی، اسراییل بر مبنای تقابل با تهران دنبال می‌‌شود. ایجاد چنین ایتلاف ضد ایرانی به صورت قاطعانه غیرقابل قبول است، این خط به ویژه در زمینه تلاش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌‌ای تهران، جای بحث و سوال دارد″.

با این همه، مذاکرات قطر، هفتم و هشتم سرطان پس از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات ویانا، میان ایران و امریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیل‌گری اتحادیه‌ی اروپا برگزار شد. مقام‌‌های امریکایی ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات میدانند؛ درحالیکه مقام‌های ایران می‌گویند که تهران خواسته‌های خود را براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.