پس از پایان سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا به منطقه، کمال خرازی، مشاور رهبر ایران و رییس شورای راهبردی روابط خارجی این کشور گفته است که ایران توانایی فنی برای ساخت بم‌ هسته‌‌ای را دارد؛ اما در حال حاضر تصمیمی در این خصوص ندارد. به گفه وی این کشور تنها طی چند روز میزان غنی‌سازی […]

پس از پایان سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا به منطقه، کمال خرازی، مشاور رهبر ایران و رییس شورای راهبردی روابط خارجی این کشور گفته است که ایران توانایی فنی برای ساخت بم‌ هسته‌‌ای را دارد؛ اما در حال حاضر تصمیمی در این خصوص ندارد.

به گفه وی این کشور تنها طی چند روز میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسانده است: ″هرگونه اقدامی علیه امنیت ملی ما از کشورهای همسایه، مقابل به مثل ایران با این کشورها و پاسخ مستقیم به اسراییل را در پی خواهد داشت″.

همچنان محمدجواد لاریجانی، دبیر پیشین ستاد حقوق بشر ایران در گفتگوی ویژه با تلویزیون ایران گفته که اگر بخواهند به سلاح هسته ‌ای دست پیدا کنند، کسی نمی ‌تواند جلو آنان را بگیرد. این اظهارات با واکنش اسراییل روبه رو شده است. رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل اعلام کرده که ارتش اسراییل برای حمله به ایران آماده می‌ شود: ″گزینه نظامی علیه برنامه اتمی ایران در صدر برنامه‌ های امنیت ملی اسراییل است. برنامه ‌های عملیاتی متنوع، منابع مالی و انسانی لازم و اطلاعات و آموزش مورد نیاز در این زمینه در حال آماده‌ سازی است و اسراییل به دنبال دستیابی به تسلیحات لازم برای انجام چنین عملیاتی است″.

درهمین حال، نخست‌وزیر رژیم اسراییل در جلسه کابینه بار دیگر تاکید کرد که اسراییل حق خود را برای هر گونه اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران محفوظ می‌داند.

از سویی‌دیگر میخاییل اولیانوف، نماینده‌ی روسیه در ویانا در تویتری گفته که وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران محصول سیاست فشار حداکثری ترامپ و بایدن است: ″در دیدار با جو بایدن در جریان سفر اخیر به سرزمین‌های اشغالی مخالفت خود با حصول هر گونه توافق بر سر موضوع هسته‌‌ای ایران را اعلام کرده‌ام، وی در ادامه مدعی شد که این رژیم حق خود را برای هر گونه اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران محفوظ می‌‌داند″.

این در حالی‌است که جو بایدن رییس‌جمهور امریکا درسفربه اسراییل گفته است با اسراییل در تلاش برای تقویت سامانه‌‌های دفاعی از جمله سامانه گنبد آهنین و نیز سیستم لیزری خواهند بود.