آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در  پیامی برای نشست امنیت غذایی اعلام کرده است که به‌ منظور جلوگیری از گرسنگی در مناطق آسیب ‌پذیر، باید مواد غذایی تولید شده در روسیه و اوکراین و هم‌چنین کودهای کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی باز گردانده شوند. هم‌چنان در پی کاهش صادرات گاز از روسیه به اروپا […]

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در  پیامی برای نشست امنیت غذایی اعلام کرده است که به‌ منظور جلوگیری از گرسنگی در مناطق آسیب ‌پذیر، باید مواد غذایی تولید شده در روسیه و اوکراین و هم‌چنین کودهای کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی باز گردانده شوند.

هم‌چنان در پی کاهش صادرات گاز از روسیه به اروپا رییس آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که کشور‌های اروپایی باید اقداماتی هماهنگ برای مقابله با بحران فاجعه‌بار انرژی در پیش بگیرند: ″امسال ما با خطر واقعی گرسنگی جهانی مواجه هستیم؛ ولی اگر اکنون برای ارایه سیاستی جسورانه و هماهنگ اقدام کنیم، می‌توانیم از این فاجعه جلوگیری کنیم. این امر مستلزم بازگشت فوری مواد غذایی اوکراین و هم‌چنین غذا و کود از روسیه به بازارهای جهانی و حفظ تجارت آزاد جهانی است″.

درهمین حال، ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرده که واشنگتن هیچ تلاشی از سوی پکن برای ارایه کمک احتمالی به روسیه را نادیده نخواهد گرفت و اقدامات پیش‌گیرانه مناسبی در این زمینه را انجام خواهد داد. ازسویی دیگر دیمیتری کوله‌ با، وزیر خارجه اوکراین، گفته که کی‌یف تنها زمانی آماده گفت‌وگو با مسکو خواهد شد که قبل از آن ارتش روسیه را در میدان شکست داده باشد: ″ما علنا اعلام کرده‌‌ایم که ارایه تسلیحات یا هرگونه کمک از سوی چین برای دور زدن تحریم‌‌های بی‌‌سابقه علیه روسیه، کنترل‌‌های صادراتی یا سایر اقدامات مالی اعمال ‌شده علیه مسکو برای این کشور هزینه بسیار زیادی خواهد داشت. نه ‌تنها از طرف ایالات متحده، بلکه ما با ده‌‌ها کشور در سراسر جهان در این زمینه همکاری داریم″.

ازسوی دیگر ماریا زاخاراوا، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اظهارات آقای کولِبا گفته است اوکراین خواهان صلح نیست و تحت دیکته و فشار واشنگتن، گفت‌وگو با مسکو را رد می‌کند: ″این اظهارات کولِبا پاسخی است به همه کسانی که روسیه را به طفره ‌رفتن از گفت‌وگو با اوکراین متهم می‌کنند؛ خود رژیم کی‌‌یف از مذاکره طفره می‌‌رود و یک بار دیگر این را ثابت کرد. کولِبا یک بار دیگر ثابت کرد که رژیم اوکراین به دنبال صلح نیست″.

با این همه جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اوکراین نیاز به تسلیحات بیشتری دارد و اروپا این سلاح‌ها را در اختیارشان قرار خواهد داد.