گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” درباره‌‌ی وضعیت حقوق‌بشر، طی ۱۰ ماه حاکمیت طالبان منتشر شد. یوناما گفته است که این گزارش خلاصه‌‌ای یافته‌‌های این نهاد، درباره‌‌ی کشتار غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری‌ و بازداشت‌های خودسرانه غیرنظامیان و هم‌چنین نقض حقوق زنان و دختران است. در این گزارش آمده که با وجود کاهش کلی […]

گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان “یوناما” درباره‌‌ی وضعیت حقوق‌بشر، طی ۱۰ ماه حاکمیت طالبان منتشر شد.

یوناما گفته است که این گزارش خلاصه‌‌ای یافته‌‌های این نهاد، درباره‌‌ی کشتار غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری‌ و بازداشت‌های خودسرانه غیرنظامیان و هم‌چنین نقض حقوق زنان و دختران است. در این گزارش آمده که با وجود کاهش کلی و قابل توجه خشونت در افغانستان، از اواسط آگست ۲۰۲۱ تا اواسط جون ۲۰۲۲ هفت صد غیرنظامی کشته و ۱۴۶ تن زخمی شده‌اند. طبق این گزارش، مسوولیت اکثریت تلفاتِ غیرنظامیان در این مدت، به شاخه‌ی خراسان گروه داعش نسبت داده شده است. در گزارش یوناما به نقل از مارکس پوتزل، سرپرست نمایندگی سازمان ملل آمده است که نظارت این دفتر نشان می‌دهد که با وجود بهبود وضعیت امنیتی از ۱۵ آگست، مردم افغانستان به‌ ویژه زنان و دختران، از حقوق کامل بشری خود محروم بوده‌‌اند. این نهاد تاکید کرده است که نقض حقوق‌بشر باید توسط طالبان بررسی و عاملان آن پاسخ‌گو شوند و در نهایت از تکرار حوادث در آینده جلوگیری شود.

در گزارش سازمان ملل آمده است که طالبان با سرکوب اعتراضات و محدود کردن آزادی رسانه‌‌ها، از جمله با دست‌گیریِ خودسرانه‌ روزنامه ‌نگاران، معترضان و فعالان جامعه مدنی، مخالفت‌ها علیه خود را محدود کرده‌‌اند. یوناما گفته است که حقوق آزادی اجتماعات مسالمت‌‌آمیز، آزادی بیان و آزادی عقیده نه تنها آزادی‌های اساسی هستند، بلکه برای توسعه و پیشرفت یک ملت ضروری هستند.

در گزارش یوناما، ۱۷۳ مورد نقض حقوق‌بشرِ روزنامه‌ نگار و کارمند رسانه‌‌ها نیز ثبت شده که ۱۶۳ مورد از آن به طالبان نسبت داده شده است. در گزارش یوناما آمده است که وضعیت حقوق‌بشر به ‌دلیل بحران اقتصادی و مالی در مقیاس بی‌‌سابقه تشدید شده است. به گفته‌ این نهاد، دست‌کم ۵۹ درصد از جمعیت افغانستان در حال حاضر به کمک‌‌های بشردوستانه نیاز دارند که این آمار در مقایسه با سال گذشته افزایش شش میلیون نفری را نشان می‌دهد.