در ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم در کشور، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل ″یونیسف″ بار دیگر از بسته ماندن مکتب‌های دختران در افغانستان نگرانی کرده است. رییس بخش ارتباطات، حمایت و مشارکت مدنی یونیسف در افغانستان به شبکه تلویزیونی سی‌‌بی‌اس گفته که در حال حاضر حدود یک میلیون دختر بالاتر […]

در ادامه‌ی بسته ماندن مکتب‌های دختران بالاتر از صنف ششم در کشور، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل ″یونیسف″ بار دیگر از بسته ماندن مکتب‌های دختران در افغانستان نگرانی کرده است.

رییس بخش ارتباطات، حمایت و مشارکت مدنی یونیسف در افغانستان به شبکه تلویزیونی سی‌‌بی‌اس گفته که در حال حاضر حدود یک میلیون دختر بالاتر از صنف ششم از مکتب محروم شده‌اند. وی با تاکید بر این‌که ۱۳ میلیون کودک در افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند گفته که با قطع کمک‌‌های جامعه‌ی جهانی، زندگی به ویژه برای کودکان به مراتب سخت‌‌تر از گذشته شده است. یونیسف می‌‌گوید برای حمایت از آموزش دختران صنف‌های آموزشی را در خانه‌‌ها و مسجدها بر اساس سیستم آموزش وزارت معارف برگزار کرده تا دختران بتوانند درس بخوانند.

درهمین حال، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده‎ی دایم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان با موضوع حفاظت از کودکان در درگیری‌های مسلحانه نسبت به وضعیت کودکان و آموزش دختران در افغانستان نگرانی کرده است: ″در افغانستان، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱ تعداد ۲۵۷۷ مورد نقض جدی را علیه ۲۴۳۰ کودک، از جمله قتل و معلولیت، خشونت جنسی، آدم‌ربایی، عضو‌گیری، حمله به مکتب‌ها، به ویژه مکتب‌های دختران، و ارعاب پرسنل آن‌‌ها تایید کرده است″.

سفیر و نماینده‌ی دایم ایران در سازمان ملل از امارت اسلامی خواست که به دختران اجازه بدهد تا به مکتب‌ها برگردند:طالبان باید به همه کودکان، از جمله دختران اجازه دهد به مکتب بروند. ایران به‌عنوان همسایه افغانستان و میزبان میلیون‌ها پناهجوی افغانستان از جمله کودکان، خدمات اولیه و اساسی مانند آموزش و بهداشت را برای کودکان افغانستان مقیم ایران فراهم کرده است″.

نگرانی‌ها در خصوص بسته ماندن مکتب‌های دختران در کشور در حالی مطرح می‌دشود که امارت اسلامی همواره گفت که به تامین حقوق زنان و آموزش دختران در چهارچوب شریعت اسلامی پا بند است.