ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه روز 〈سه‌شنبه، ۲۸〉 برای یک نشست سه‌جانبه و بحث پیرامون موضوعات منطقه‌ای، به‌شمول بحران در سوریه و طرح سازمان ملل متحد در مورد صادرات غله از اوکراین، با همتایان ایرانی و ترکی خود در تهران دیدار کرد. هم‌چنان آیت‌‌الله خامنه‌‌ای، رهبر ایران در حاشیه این نشست، با رییس‌جمهوری روسیه دیدار و […]

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه روز 〈سه‌شنبه، ۲۸〉 برای یک نشست سه‌جانبه و بحث پیرامون موضوعات منطقه‌ای، به‌شمول بحران در سوریه و طرح سازمان ملل متحد در مورد صادرات غله از اوکراین، با همتایان ایرانی و ترکی خود در تهران دیدار کرد.

هم‌چنان آیت‌‌الله خامنه‌‌ای، رهبر ایران در حاشیه این نشست، با رییس‌جمهوری روسیه دیدار و خواستار همکاری دراز مدت با روسیه شد.

درهمین حال ند پرایس، سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به سفر رییس‌جمهور روسیه به تهران، به تهران هشدار داده که با وابستگی به روسیه، موقعیت خود را به خطر می‌‌اندازد: ″ایران اکنون با شماری اندکی از کشورهای که تظاهر به بی‌طرفی می‌‌کردند پیوسته و از پوتین و جنگش علیه اوکراین و مردم اوکراین حمایت می‌کند″.

باوجود انتقاد امریکا از نشست ایران، ویلیم برنز، رییس اداره استخبارات مرکزی امریکا که به‌عنوان یک دپلومات در توافقنامه هسته‌‌ای ایران میان‌جیگری کرده و سفیر امریکا در مسکو بود، گفت که ایران و روسیه به خاطر شکستن انزوای سیاسی و مقابله با تحریم‌‌ها باهم نزدیک شده‌اند:اما اگر آن ها به یک دیگر نیاز داشته باشند، بخاطری که رقبای انرژی و رقبای تاریخی هستند، واقعا به یک دیگر اعتماد ندارند. پوتین متقاعد شده است که نقش او به عنوان رهبر روسیه این است که روسیه را به عنوان یک قدرت بزرگ بازگرداند.

از سویی‌هم، سخن‌گوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات سخن‌گوی وزارت خارجه امریکا درخصوص روابط ایران و روسیه می‌گوید که رابطه ایران و روسیه کاملا دو جانبه و مبنتی بر مصالح دو کشور است و ربطی به دولت امریکا ندارد.

هم‌چنان امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در پیام ویدیویی به نشست منطقه وحدت، امریکایی را متهم کرد که به تعهدات‌اش در خصوص برجام صادق نیست.

این در حالی‌است که امریکا اخیرا گفته است که اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌د‌هد روسیه از ایران خواستار صدها واسطه هوایی بی‌سرنشین به‌شمول درون ‌های جنگی شده تا از آن در جنگ اوکراین استفاده کند.